Dynamo na kole – SON 28

Ne, tohle nebude článek o prehistorických favoritech a poblikávajících lampách. Moderní dynama mají úplně jiné vlastnosti a přináší zajímavé možnosti, jak svítit a nabíjet elektronická zařízení za jízdy. Rozhodně to není levná záležitost a nesnažil bych se ho pořídit jen tak z rozmaru. Musíte si dobře rozmyslet, co od dynama očekáváte.

Tímto úvodem nechci zahájit pouze tento článek, ale celou sérii, která se bude zabývat:

  • Samotným dynamem
  • Nabíjením z dynama přes USB
  • A osvětlením z dynama

Dát dohromady celý systém totiž není jednoduchá záležitost. Všechny komponenty jsou drahé, těžko se shání a špatně se mezi nimi vybírá, když je máte jen na papíře. Proto z velké části budu popisovat svoje zkušenosti s jedním dynamem, které jsem vyzkoušel, jedním světlem a jednou nabíjecí jednotkou. Některé zkušenosti se vztahují vyložené k danému výrobku a jiné obecně k celému systému.

Proč dynamo chcete?

Tohle je určitě nejdůležitější otázka, kterou si musíte položit, pokud koupi dynama zvažujete. Proč? Teprve až budete schopni si odpovědět, budeme moci zanalyzovat, jestli vám s tím dynamo opravdu pomůže. Tak například, nechcete se zbytečně tahat s powerbankami? S dynamem nejspíše moc váhy neušetříte!

SON 28 vás bude stát 280 euro a váží 460 gramů (záleží na typu…). Za trochu nižší cenu bych si mohl koupit ten nejlehčí DT Swiss náboj o hmotnosti pod 100 g. K SONu si připočtu nějakou kabeláž, nabíjecí jednotku a jsem minimálně na půlkile. Nepočítám, že si stejně budete muset pořídit nějakou menší powerbanku, kde budete energii skladovat. Pokud bych šel do DT Swissu, za ušetřených 400 g si můžu vzít 20000mAh, a ještě ušetřím výkon, co by mi dynamo sežralo. Matematika je neúprosná.

Zároveň ale platí, že čím delší bude vaše cesta, kdy nemůžete (nebo se nechcete zdržovat) nabíjením ze sítě, tím víc se dynamo vyplácí.

Vás ale vůbec nemusí zajímat nějaký poměr hmotnost/výkon. Dynamo je strašně návykové, že se vůbec nemusíte zaobírat nabíjením. Přepnete tlačítko a svítíte. Nemusíte řešit, kde na vás čeká zásuvka. Prostě jedete a nabíjíte. Prostě jedete a svítíte. Je to zjednodušení života (pokud se něco neposere).

Jak si vybrat dynamo?

Co se týče bikepackingu, tak se rozhodně nejvíce rozmáhají dynama v předním náboji. Není to ale jediná možnost. Své renesance se dočkávají i ráfková dynama. Jsou lehčí, dokážou ze stejné rychlosti vytřískat víc šťávy, ale taky vás stojí víc wattů. Někam do terénu to ale nebude vhodné. Pokud vás téma zajímá víc, pročtěte si článek v angličtině s bližším popisem.

Mnohem běžnější jsou dynama v předním náboji a zlatým standardem je v tomto případně německý výrobce SON. Ať se podíváte na jakoukoliv tabulku, co se týček efektivity, jasně vítězí. Ani co se týče výdrže a spolehlivosti jsem nenašel křivého slova. Na druhou stranu ale taky patří k těm dražším.

Na výběr je mnoho variant. S diskovými brzdami i bez. Na pevné osy různých rozměrů. Různé počty děr na záplety… Je z čeho vybírat. Není se třeba bát dát ho na horské kolo a rasit s tím sjezdy v bahně i dešti. Tyhle věcičky vydrží opravdu hodně. Něco přes 20 tisíc mám se SONem najeto a bez poruchy.

Ještě bych zmínil, že kromě varianty SON 28 existuje varianta SONdelux. Ta je o něco lehčí a je určená spíše pro silniční kola a šterkolety. Pracuje s užší osou a uchycením kotouče na centerlock. Má o něco menší výkon (a tím i odpor), což pro své použití dává smysl.

Kolik mě to stojí sil?

Jedna z běžných otázek určitě je, kolik vás to stojí wattů. Energie nemůže vznikat jen tak z ničeho, to by byla magie. Dynamo vás zpomaluje.

Toto zpomalení je závislé na rychlosti. To znamená čím rychleji jedete, tím více vás zpomaluje (ale to i třeba odpor vzduchu…). Dynamo vám ze systému odebírá energii i pokud nesvítíte nebo nenabíjíte. Ovšem v případě SON28 mluvíme o marginálních číslech. Ve 30 kilometrech v hodině to nejsou ani 2 watty. Rozhodně doporučuji toto srovnání – opět v angličtině.

Při připojení zařízení, které dynamo napájí, je samozřejmě odebíraná energie větší a závisí na mnoha faktorech. Více si ale řekneme v další článcích, které se budou těmito tématy zabývat.

Malá rychlost vám sice nebude ubírat na výkonu, ale zároveň si moc nezasvítíte. Dynamo se nejvíce hodí tam, kde dokážete udržet rozumnou rychlost. Pokud se budete pohybovat v náročném technickém terénu, příliš ho nevyužijete. Pokud se naopak budete celý den pohybovat rozumnou rychlostí, stane se z vás perpetum mobile.

Rozdíl je opravdu velký. Když to převedu na konkrétní příklady, tak na Mílích, kde je průměrná rychlost spíš nižší, jsem si často musel přisvěcovat čelovkou a nabíjel jsem jen tak tak. Naopak na polském východě jsem baterie elektroniky vůbec nešetřil a nabíjel jsem bez problémů. Moje průměrná rychlost totiž byla kolem 19 km/h.

Jak si dynamo pořídit?

Je to relativně jednoduché:

  • Nejdříve si ho musíte koupit. Podobné technické vychytávky kupuji na bike24.com. Často tam dovedu ušetřit zajímavé částky, ale zrovna u SONu, tam prakticky žádná změna nebyla. Mám dokonce pocit, že to byl o pár euro dražší než na stránkách výrobce.
  • Musíte přeplést svoje přední kolo (nebo to nechat na servisu) na nový náboj.
  • … voala…

V ten moment máte dynamo, akorát vám samozřejmě nic užitečného nedělá.

Co mě hned na začátku zarazilo bylo, že pokud jsem přední kolo otáčel velmi pomalu, zastavovalo se mi na jednotlivých stupních. Na první pohled to vypadalo, že mě to musí neuvěřitelně zpomalovat. Když se ale kolo roztočilo na vyšší otáčky, nebylo to vůbec poznat.

Taky mi dynamo rozvibrovává řídítka. Když si roztočím přední kolo a jemně chytnu konce řídítek cítím, že mi vrní jako kočka. Naštěstí to je při jízdě prakticky nepostřehnutelné. Krátce po instalaci jsem ale měl smíšené pocity.

Kabeláž

Ať už budete dynamo používat k čemukoliv, budete potřebovat správnou kabeláž. Lituju teď jen toho, že jsem nebyl mladý elektromechanik, protože by se mi teď všechny znalosti hodily a ušetřil bych spoustu peněz. Jsem naprostý amatér, a přece po mě některé systémy chtějí, abych si sám pájel dráty.

Dráty zapojujete do tzv. plochých koncovek na dynamu. Je dobré si konektor natočit tak, aby byl z boku chráněný vidlicí. Drát si podle délky obtočíte kolem vidlice. Rozhodně se hodí mít trochu delší. Pokud by se vám přetrhl, můžete si ho s pomocí kleští nebo nože zase spojit, ale bude o trochu kratší.

K vidlici kabel upevňuji pomocí suchých zipů. Elektrikářské pásky se mi moc neosvědčily. Jednak nejsou znovupoužitelné a jednak nechci žádnou ostrou hranu, která by mi kabel pomalu přeřezávala. Preferuji robustnější kabely, které déle vydrží.

Horní kabel mám ke světlu, dolní k USB krabičce

Co je další problém při montáži na vidlici je odpružení. Abych kabel stabilizoval, upevňoval jsem si ho nad i pod pružící částí a nechal jsem mu dost místa, aby mohl pracovat. Přesto se mi i tlustý kabel po desítce tisíc kilometrů přetrhl vejpůl. Teď kabel upevňuji jen do dolní části nohy a nahoře ho vezu více méně volně. Uvidím, jestli to pomůže.

Co se určitě hodí mít je přepínač/vypínač. Určitě nechcete zbytečně svítit celý den. To je ale závislé na použitých zařízeních. Některé mají vypínač přímo v sobě a pro jiné si ho budete muset sami vyrobit.

Závěr

První část byla spíše úvodem do světa dynam bez větších podrobností. Dynamo samo o sobě vám totiž nic nepřinese a hodně záleží na světlu nebo zdroji nabíjení, který si vyberete. A právě těm se budu věnovat v dalších kapitolách.

V sérii „Dynamo“

8 komentářů

  1. Ahoj. Zajímavý článek, pěkný soubor informací. Jen by mě ještě zajímalo, jestli používáš pouze jedno přední kolo, ve kterém máš dynamo, nebo máš dopředu dvě kola a střídáš to? Ptal jsem se teď Aleše Zavorala a ten říkal že to střídá, že má ještě jedno kolo s normálním nábojem. Díky.

    1. Ahoj, nestřídám. Mám dvě sady zápletů. Původní, originální. A pak jsem si nechal zaplést vlastní s širšími ráfky a do nich dal dynamo. Ty původní jsem chtěl prodat, ale nějak jsem se k tomu nedostal.

      Dává mi smysl mít možnost střídat. Jsou situace, kdy se ti dynamo moc nevyplatí. Ale ideální abys pak měl záplety stejné kvality a to taky něco stojí. Rozhodně jsem si už párkrát říkal, že by se mi hodilo.

    2. Díky. Právě jsem si říkal, že by se mohlo hodit to střídat. Asi bych neměl problém mít stejné kolo, jen s dynamem, ve stejné kvalitě, jako mám teď. Nechával jsem si kolo stavět celé a kola mám taky ručně zaplétané, tak by to asi kluci mohli udělat na stejném ráfku.

  2. Ahoj, můžu poprosit o článek na téma nabíjení ? Chtěl bych na příští rok dynamo do kola primárně na nabíjení, tak by se nějaké poznatky hodily. Díky ha inspiraci.

    1. Pokusím se něco sesmolit. Asi to nebude nejodbornější, protože v pár věcech ještě tápu, ale základní fígle dám dohromady.

    2. Táž mě zajímá nabíjení ne svícení. Ž něco k tomu připravuješ? Jinak díky za článek, spíš mě to ukazuje na nepořízení systému…

    3. Přiznám se, že jsem se k tomu moc nedostal a letos si dokonce přepletl kolo na normální náboj. Zkusím to aspoň krátce popsat.

      Potřebuješ nějakou krabičku, která ti z proud z dynama změní na takové volty a ampéry, aby se s tím dalo nabíjet přes USB. Já používal https://www.igaro.com/d2 Měl jsem i nějaký přepínač, který mi přepínal mezi světlem a nabíjením. Obecně jsem přes den nabíjel a přes noc svítil. Nabíjení s některými zařízeními (hlavně s telefony – některé potřebují nějaký minimální proud, který je příliš vysoký) nefungovalo dobře. Nejvíce se mi nakonec vyplatilo nabíjet z dynama powerbanku a tou pak nabíjet ostatní zařízení. Z čehož samozřejmě plynou nějaké ztráty. Je to vhodné spíš na „gravel“ cesty, kde se jede nějakou konstantní rychlostí alespoň 10km/h+ Když jedeš pomaleji nebo naopak příliš rychle (40+?), tak se to nenabíjí.

      Taky se ze mě stává spíš příznivec powerbanek. Člověk stejně nakonec někde zastaví a s dobrou nabíječkou to jde velmi rychle.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *