Dynamo světlo – kLite Bikepacker ULTRA V2 MTB

Světla napojená přímo na dynamo mají jednu nespornou výhodu. Vůbec se o ně nemusíte starat. Není třeba sledovat stav baterie a nikdy se vám nestane, že jim dojde šťáva. Stačí prostě jen šlápnout do pedálů a čím rychleji jedete, tím více svítíte.

Světla kLite (s šíleně dlouhými názvy) vyrábí nadšenec z Austrálie. Není to žádné horké zboží, které by se na běžných e-shopech obracelo jedno za druhým. To platí obecně pro všechna dynamo světla. Není snadné je sehnat. Najdete sice mnoho výrobců z Německa, ale ty jsou často omezeny silničními normami, které omezují maximální výkon.

Proč chtít světlo napájené z dynama?

Než se ale pustíme do podrobnějšího popisu kLitu, chci nejdříve popsat dynamo světla obecněji. Na první pohled to totiž může vypadat jako zbytečná investice. Nebylo by jednodušší používat světlo se standardní baterií a tu z dynama nabíjet?

To teoreticky jde, ale není to příliš efektivní. Nejdříve potřebujete USB jednotku, přes tu si nabijete baterii (případně powerbanku a ta ještě nabije baterii) a až tu využije přímo světlo. Každý převod energie je neefektivní.

Za hodinu jsem schopný při slušné rychlosti nabíjet 500mAh za hodinu. Za hodinu svícení na 1000 lumenech mi čelovka sežere celou baterii o 3000mAh. Jednoduchou matematikou bych za 6 hodin jízdy našetřil na jednu hodinu intenzivního svícení, a to je velmi zlé. V případě nižších výkonů už ten nepoměr není tak strašný, ale nedostatek světla zpomaluje.

Teoretickou výhodou je rovněž to, že se o dynamo světlo nemusíte moc starat. Nemusíte řešit šetření baterie a neustále točit světelné módy. Svítíte jednoduše tolik, jak rychle jedete. To vám sice sejme z mysli nějaké trápení, ale na druhou stranu – svítíte jen tolik, jak rychle jedete. Pokud vjedete do těžkého terénu s kamením a menšími bažinami, nepojedete zrovna svižně. V tu chvíli vám bude „boost“ chybět.

Stejně tak, když se zastavíte a hledáte cestu, jde to mnohem hůře. Tohle platí hlavně pro „lesní“ použití. Na silnici jsou přece jen odbočky poměrně jasné.

Kolik světlo stojí výkonu?

Nemusí nutně platit rovnice, že výkonnější = lepší světlo. Je nutné myslet na to, že čím víc světlo svítí, vím větší má odpor a tím více vás zpomalí. Velmi zajímavý je tento graf (případně celý článek), který porovnává odpor různých typů dynama a světla kLite za různých rychlostí.

Jak si můžete všimnout, při rychlosti kolem 20 km/h vás připraví odpor o 18 wattů, a to není málo. Na druhou stranu tento odpor s narůstající rychlostí už neroste, narozdíl od odporu vzduchu. Ten při dalším zrychlení kvadraticky narůstá a dosahuje mnohem vyšších hodnot. Ani si to nepředstavujte tak, že zapnete světlo a jednou škub a cítíte, jak jedete pomaleji. Rozdíl není znatelný.

Pokud se často pohybujete v nižší rychlostech, není odpor tak velký.

I kvůli tomuto ale nejspíše vznikla silniční verze světla, která sice méně svítí, ale také méně žere. Na silnici totiž nepotřebujete tolik výkonu, a navíc se často pohybujete ve vyšší rychlostech.

kLite Bikepacker ULTRA V2

Nyní ale k samotnému světlu. Prodává se celkem ve třech variantách – MTB, Gravel a Road. Každá z variant má tři optiky, ale liší se jejich provedení. MTB má 1x „beam“ a 2x „flood“, Gravel 2x „beam“ a 1x „flood“ a Road verze pouze „beam“. „Flood“ je optika s širokým kuželem a „beam“ s užším, takže vidíte méně po stranách, ale více dopředu.

Silniční verze má navíc u nižší výkon, takže i nižší odpor při jízdě.

Celá idea je taková, že v čím těžším terénu jste, tím více potřebujete celkový přehled do stran. Světlo je tak více rozptýlené. Na silnici potřebujete hlavně sledovat co je přímo před vámi a příliš prudce nezatáčíte. Proto tři beam „optiky“.

Pro MTB a Gravel je celkový výkon světla 1300 lumenů a pro silnici 750 lumenů. Jelikož jsou optiky hodně rozptýlené, nejsou to zas takové bomby, jak by se mohlo zdát. Vlastním verzi pro MTB, ale myslím, že bych ocenil spíš verzi pro Gravel, která má silnější přední kužel světla. Když chci vidět fakt dobře a jsem v nepřehledném terénu, tak bych si rád posvítil tam, kam se řídím.

Bez čelovky se stejně neobejdete. Když potřebujete něco opravit nebo najít cestu, fixně přidělaná svítilna na kole vám moc nepomůže. Nicméně kLite samotný má kapacitátor s dlouhou výdrží, takže to není tak, že se zastavíte a světlo okamžitě zhasne. Svítí i několik hodin po zastavení a ani nemáte šanci ho vypnout. Jas je samozřejmě minimální.

U světla nezáleží na poloze nahoře nebo dole. Což je výhoda i nevýhoda. Máte úplnou volnost při jeho osazení, ale může oslňovat protijedy. Jednoduchost ještě umocňuje, že ho můžete našroubovat na klasický GoPro držák. V balení jeden takový máte, se kterými si kLite upevníte na řídítka.

Kabeláž

Nepočítejte s tím, že by se světlem přišel i kabel pro připojení do dynama. Ten si buď musíte přikoupit nebo si ho vyrobit sami. Světlo používá koncovky XT30, což je naprosto skvělá věc. Pokud jste zruční, určitě pro vás nebude problém si kabel vyrobit.

Originální kabel je dostatečně masivní, aby něco vydržel a k zahození ani není verze s přepínačem. Ta je opět vyrobitelná z běžně dostupných materiálů a samotný držák je vytištěn na 3D tiskárně. Mohlo by se zdát, že vypínač není zas tak důležitý. Stačí přece večer zapojit a ráno zase rozpojit kabel. Jenže přehodit vypínač je tak jednoduché… a může se to hodit, když v poledne vletíte do nějakého tmavého tunelu.

Dostupnost

U nás tohle světlo nemáte šanci koupit. Doporučuji se podívat na oficiální stránku dovozců po EU. I když možná budete muset použít Google Translate pro francouzské stránky, klidně vám produkt přivezou. Cena je sice omračující, ale rozhodně získáte velmi spolehlivé světlo.

Reálné zkušenosti

Světlo mám zhruba dva roky a co se spolehlivosti týče, neměl jsem sebemenší problém. Pokud mi nějak divně poblikávalo, tak to bylo způsobené nedbalým zapojením do dynama.

Rozhodně se tolik nehodí do těžkého terénu, ať už si vezmete jakoukoliv verzi. Pokud jedete pomalu nebo tlačíte kolo nepřehledným terénem, budete si muset přisvěcovat dalším zdrojem. To ale zas není taková tragédie. Dva zdroje světla se hodí vždy.

Na běžné ježdění to je naprosto skvělé, protože vůbec nemusím řešit baterky. Prostě vezmu kolo v jakoukoliv dobu a je připravené na jízdu (pokud nabiju přehazovačku – CHA CHA).

Na Mílích 2021 mi světlo v 80 % případů plně dostačovalo. Je vždycky otázka, jestli, kdybych měl světla více, mohl bych jezdit ještě rychleji. Rozhodně byly místa, kde jsem si dosvěcovat a nebylo to optimální. Baterku čelovky jsem ale tím šetřil a nabíjení moc neřešil. Což se mi stalo také osudné poslední noc, když jsem dojížděl už na nouzový režim. V tomhle je vlastně výhoda dynama, že i když svítíte třeba méně, zdroj vám nikdy úplně nedojde.

Kde jsem třeba narazil na problém, byly Orlické hory. Zvedla se tam strašná mlha, a ještě s umazanými brýlemi jsem toho moc neviděl. Byl jsem unavený, pohyboval jsem se pomalu a když jsem osolil cestu čelovkou, tak se mi světlo tak akorát odráželo do očí. Na jistých pláštích jsem rozhodně nebyl.

Při Wschódu 2021 se ukázala plná síla světla. Protože v rámci jezdivějších cest jsem nemíval velkou potřebu čelovku používat. Ta se dokonce stala mou blikačkou, takže jsem ji ani používat nemohl a poradil jsem si.

Na Bohemia Divide zase bylo dynamo užitečné proto, že noc je tam poměrně dlouhá. Jezdí se už skoro na podzim. Bylo příjemné, že jsem nemusel měnit baterie. Většina cest navíc byla dobře sjízdná, takže jsem efektem pomalé jízdy netrpěl.

Platí, že v krátkých, letních závodech se dynamo světlo tolik nevyplatí. Je asi lepší si vzít záložní baterii a na těch pár hodin lumeny pěkně ohulit. S nějakými gramy navíc se zbavíte jakéhokoliv odporu dynama.

V sérii „Dynamo“

5 komentářů

  1. Přátelé nebuďte smutní..Tak jak je již vymyšlen neodýmový generátor,který je schopen vyrobit 90 tis KW pro domácnost za rok bez připojení do el.sítě.. Tak i na podobném principu lze vyrobit generátor do předního kola s výkonem až 10 A..Který prakticky dude dobíjet li-onku v průběhu jízdy,tak že po jizdě bude nabitá jako v autě..Vše chce ale čas a věřit v úspěch.Zdravím

    1. Všechno je jinak..Podle mých posledních dalších pokusů je naprosto nesmyslné nabíjet na elektrokole byznysové a těžce předražené akumulátory Li-on a LiFe-Po4!!! Jsou chraněny elektronikou BMS a proměnlivé napětí od alternátoru do akumulátoru je nekompromisně vypínáno..Pro provoz alternátoru je nutné změnit akumulátory na cyklické trakční PB AGM,které jsou pro tento způsob dobíjení velmi vhodné..A hlavně jsou za pár babek..Jejich váha nehraje žádnou roli,protože při funkčím dobíjení 3A z altíku předního kola stačí mít na kole jen 6 Ah akumalátor na 20 km..Čínské stejnosměrné bezkomutátorové BLDC motory při 48 V jsou na moje překvapení velice úsporné..Což mne,až neuvěřitelně překvapilo!! Ještě doladím regulátor a usměrňovač altíku,který dává střídavých 250V při 13 km rychlosti a velice slušný proud..Zdravím všechny kolaře!!!!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *