Co brát na bikepacking pro opravu a údržbu kola i vybavení
Vlnovkové odkazy jsou affiliate a nákupem přes ně získávám provizi. Více informací
Kolo je vaším pomocníkem, ale i zdrojem nejrůznějších problémů. Pokud chcete, aby vám dobře sloužilo, musíte o něj pečovat. A pokud už nastane problém, měli byste být schopní ho vyřešit nebo se alespoň dopravit do nejbližšího cykloservisu. K tomu potřebujete nejen znalosti, ale i vybavení.
Na něco vám stačí najít kámen nebo klacek u cesty, ale dedikovaný nástroj obvykle vyřeší problém snáze a rychleji. Proto si dnes ukážeme užitečné nástroje, někdy i neortodoxní, které vrátí kolo nebo i kusy výbavy, jako oblečení a brašny, zpět do funkčního stavu.
Co všechno si brát s sebou? To je velmi těžká otázka, protože závisí na mnoha faktorech:
- Kde budete jezdit?
- Budou v okolí cykloservisy a jak budou zásobené?
- Můžete si dovolit čekat na opravu?
- Jak daleko pojedete?
- Jaké kolo máte?
Nemůžete s sebou vozit celou dílnu - pokud vás nedoprovází obytňák 😉 - takže hledejte kompromis. Položte si otázku - jak je pravděpodobné, že budete danou věc potřebovat a stojí vám váha, kterou povezete navíc, za případné předejití problémů?
Dám příklad. Pokud bych letěl do Maroka, na kole měl nestandardní patku přehazovačky, určitě bych si ji vzal s sebou. Neváží moc a na místě bych pravděpodobně novou nesehnal. Riziko sice není velké, ale to ani váha a důsledky by byly velké. Kdybych uvažoval podobně u řidítek - riziko, že bych je zlomil je malé, důsledky obrovské. Nicméně vozit náhradní by bylo nepraktické a není zas tolik různých standardů, abych nesehnal nové.
Není vždycky podstatné umět daný náhradní díl použít. Je to i o skladových zásobách. Snadněji vám problém v servisu opraví, pokud s sebou budete mít i materiál. Proto je dobré mít na kole „obyčejnější“ součástky, než něco obskurního, co je sice strašně cool, ale náhradní díly k tomu těžko sežene.
Co vám může u nás pomoct, je hustá síť výdejních boxů. A hlavně u Alzy, která má i některé cyklověci a je schopná vám je do dovézt do druhého dne i o víkendu.
Nebudu uvádět konkrétní seznam věcí, protože to hodně závisí i na setupu vašeho kola a ochotě riskovat. Budu hodně vycházet z vlastních zkušeností, které jsou spojené s horským kolem na bezduších, ale budu nabízet i alternativy pro další setupy.
Pokud s sebou běžně vozíte něco, co jste tu nenašli, dejte mi vědět do komentářů.
🛞 Jak udržet tlak v pláštích? Oprava defektů
První, nejběžnější problém, který na kole budete řešit, je udržet v pláštích tlak. Ono se bez něj dost blbě jezdí. A tady se liší, co potřebujete pro bezdušové a dušové systémy.
👻 Oprava bezduší
Pokud chcete opravdu minimalistickou výbavu, vzal bych si minimálně sadu na opravu bezduší - respektive tu strkací věc - a knoty. To by vám mělo vyřešit 95 % problémů, které budete řešit. Tj. pokud máte defekt, který nevyřeší tmel, dejte tam knot. Je jedno jestli je defekt z boku nebo shora, knotem jsem zatím vyřešil vše a plášť mi fungoval dobře až do konce své životnosti. Pokud jste fancy, můžete přebytečný knot uříznout a zakápnout lepidlem.
V sadě bývají dvě části - jehla na zasunutí knotu a pilník. Pilník jsem nikdy nepotřeboval a vždycky mi stačilo tam jen narvat knot. Nářadí je dobré mít po ruce, aby se dal defekt rychle vyřešit. Jinak vám zbytečně bude unikat vzduch a tmel.
Dál můžete brát:
- Zatím jsem je nikdy nepoužil, ale vozím sadu tlustších knotů, pokud bych měl velkou díru.
- Tělo ventilku - občas se ucpe tmelem a nedrží tlak nebo ho naopak nejde nafoukat. Je dobré vozit náhradní a případně vyměnit.
- Nástroj na utahování ventilku - ventilek nestačí dotáhnout rukou, zvlášť pokud používáte šroubovací pumpu. Nástroj může být na multiklíči nebo já ho mám jako součást čepičky ventilku.
- Bezdušový ventilek - jednou se mi podařilo ventilek urazit při nafukování, náhradní váží pár gramů.
- Pokud jedete na delší výpravu, hodí tmel na doplnění. Záleží jakou máte značku, jaké je počasí, ale do měsíce může vyschnout nebo při defektech část ztratíte. Já ho na bikepacking ještě nikdy nevezl. Nezapomeňte, že potřebujete stejnou značku i typ.
Pokud vám selže bezduš, je dobré mít s sebou duš. Dokážu si představit, že pokud bych jel opravdu minimalisticky, náhradní duši bych nevzal. Aktuálně držím statistiku, že na bezduších mám najeto 84 tisíc kilometrů a duši jsem potřeboval 2x. Na druhou stranu pokud se to stane, je to velký problém. Takže doporučuji ji spíše brát. Na většinu případů stačí jen jedna, ale obecně platí další poučky ze sekce duše 👇
👩🔧 Oprava duší
Ať už jedete duše jako hlavní nebo jako rezervu, budete se muset rozhodnout mezi klasickou butylovou nebo ultralehkou latexovou. Butylová je těžší, ale léty prověřená klasika, která se dá případně i dobře lepit. Dejte si pozor, abyste v ní neměli díru. Špatným umístěním si ji můžete vyšuchat. Já je dávám do extra sáčku, abych je uchránil před bordelem z venku - i když občas si vyšuchám i ten sáček. Případně je lepší je vozit uvnitř brašny.
Latexové duše jsou lehké, ale existují na ně smíšené recenze. Existuje na ně lepení, ale co jsem se díval na hodnocení, nefunguje tak dobře jako u butylových duší. Zvolit si můžete známěnější výrobce, například Tubolitu, ale pořídit levnější RideNow na AliExpresu.
K opravným sadám:
- Liší se pro latexové a butylové.
- Zkontrolujte si jestli nemáte vyschnuté lepidlo!
- Samolepícícm záplatám bych se vyhnul.
Pokud berete duši jen jako rezervu u bezduší, pro většinu případů stačí jedna. Pokud jedete duše, vzal bych duší víc.
🌬️ Oprava defektů u duší i bezduší
Pro opravu defektů budete potřebovat pumpičku. Viděl jsem moderní elektrické, ale osobně preferuji ty klasické - na ruční pohon. Nesnažil bych se osekat váhu pumpičky na dřeň, protože o to vytrvaleji budete muset foukat a o to déle bude oprava defektu trvat. Po defektu nebudete v dobré náladě, tak ať tím nestrávíte moc času.
Pumpičky se dělají se s pákovým zamykáním nebo se šlahounem - šroubovací. Co jsem tak pochopil, pákové jsou náchylné na zlomení ventilku. Já jeden zlomil se šlahounem, asi skill... Každopádně jestli máte šroubovacím pumpičku, potřebujete mít dotažené tělo ventilku! Jinak si ho po nafouknutí vyšroubujete i s pumpičkou. Já používám od Lezyne, která je rozumným kompromisem mezi funkčností a hmotností. Dělají verze HV - High Volume - pro MTB a HP - High Pressure - pro silniční kola.
Na sundání pláště se budou hodit montpáky. Stačí dvoje. Někdo to dá bez nich, ale když budete mít zmrzlé prsty, šiknou se.
Další užitečná věc je redukce z galuskového na autoventilek, pokud byste chtěli kolo nafoukat například na pumpě 👇
Poslední problém, kterému můžete čelit je říznutí pláště, primárně z boku. Pokud jste na duších, vyřešíte to záplatou na plášť. Tu kromě lepidla drží i tlak duše, takže na bezduších nemusí dobře fungovat. Na bezduších si ale můžete říznutý plášť zašít. Ještě nikdy jsem to nedělal, ale teorii jsem objevoval na YouTube videu. Jako nástroje budete potřebovat jehlu, ideálně zahnutou, se kterou se lépe pracuje a zubní (nebo nějakou jinou pevnou) niť.
🪛 Nářadí na kolo
Podle výrobců si máte před každou jízdou zkontrolovat dotažení imbusů na správný moment 😉 Kdopak to asi dělá … Nicméně z vlastní zkušenosti můžu říct, že před velkým výletem je velmi vhodné to udělat. Navzdory tomu se může stát, že během cesty budete muset něco dotáhnout nebo rozmontovat. V takovém případě budete potřebovat multiklíč.
Jaký zvolit? Ideálně takový, který bude obsahovat všechny imbusy, které na kole máte, a který má dostatečnou páku. Já vozím nářadí, které se dá dát do řidítek. To šetří místo v brašnách, jsou hned po ruce, ale bývají tam problémy s kompatibilitou řidítek.
Na co nedám dopustit jsou kleště! Asi si říkáte, kdo by se tahal s kleštěma, ale mám velmi malé, velmi minimalistické Leatherman Squirt PS4 - bohužel už se neprodávají. Několikrát mi zachránily krk. Na Tour Divide jsem s nimi opravoval zip u bundy (respektive jezdce), do jisté míry se s nimi dají povolovat/utahovat stržené šrouby, povolovat čepičky odpružení nebo srovnávat plíšky. Pomocník na všechno. Jednou jsem s nimi vytahoval klíště.
Rozhodně nezapomeňte na nůž, já ho mám součástí kleští.
🦿 Oprava a údržba pohonu
Čistý pohon = rychlý pohon. Kdybych použil korporátní hantec - udržovat řetěz a další součástky špíny prosty a dobře namazány - přináší jisté výzvy. Jinými slovy je to kurva těžké. V poslední době je v módě voskování řetězu v několika různých formách. V tomhle návodu se ale zaměřím na klasická olejová maziva.
Rozhodně s sebou budete potřebovat olej. Pokud nejedete přes celou Evropu, stačí opravdu malá lahvička. Třeba 20ml. Já si koupil několik „vzorkových“ maziv a teď si do lahviček odlévám z větších balení 👇
Řetěz mažu opravdu poctivě článek po článku, nestříkám to tam jak kečup na špagety. Díky tomu je řetěz čistší a nenabaluje tolik špíny.
Pokud jde o to, které mazivo zvolit, vycházím z testů na Zero Friction Cycling, kde mezi olejovými mazivy vítězí Silca Synergetic. Není nejlevnější, takže i proto dávám kapku po kapce. Některá běžně používaná maziva naopak vykazují relativně špatné výsledky.
Co rozhodně doporučuji, je s sebou brát jednorázové textilní utěrky. Force vyrobí něco přímo pro cyklisty, ale je i levnější varianta, která je z mé zkušenosti z úplně stejného materiálu. Větší čtverce si ještě nastříhám a dá se to používat na nejrůznější úkony. Setřu přebytečné mazivo. Utřu displej telefonu. Ruce. Cokoliv.
Co se týče řazení, ještě je dobré vozit náhradní patku přehazovačky, zvlášť pokud máte na kole nějakou raritku.
Teoreticky se hodí mít i nýtovačku řetězu - osobně jsem ji nikdy nepotřeboval. Pravděpodobně by byla třeba, pokud by došlo k poškození nějakého článku, a bylo by třeba ho odstranit. V takovém případě se hodí mít po ruce ještě rychlospojku. Nebo pokud bych chtěl z kola udělat singlespeed po fatálním selhání přehazovačky.
Někdo s sebou vozí i nějaký kartáč nebo přímo kartáček (nedoporučuji ho používat na řetěz i na zuby dohromady 😉) na čištění pohonu od bordelu. Já to většinou jen otírám textilní utěrkou a zbytek bordela tak nějak opadá.
Podobně jako vlhčené ubrousky na zadek, existují i ubrousky napuštěné odmašťovačem, kterým lze z pohodu odstranit nečistoty nejlépe. Osobně je nepoužívám, protože pokud dávám mazivo článek po článku, tolik bordelu na něm nemám. Existují i nějaké varianty ne přímo pro cyklistiku, které jsem ještě nezkoušel. Ty slouží primárně na vyčištění rukou. Což mě přivádí na další bod - na opravy si vzít latexové rukavice. Hodí se i do deště.
Poslední věc, co se může hodit pokud máte elektronické řazení je kus alobalu. Třeba z Fidorky 😉 Originální AXS přehazovačky mají někdy problém s piny, kdy se jim pokazí pružinka a tím se přeruší kontakt mezi baterií a přehazovačkou. V takovém případě stačí dát na pin něco vodivého. Určitě to není ideální, ale přehazování začne fungovat. Zkoušeno doma a nemám prověřené, jak se to chová v terénu a při delším užívání.
Pokud naopak máte mechanické řazení, můžete s sebou brát náhradní lanko.
💧 Brzdy
Co se týče údržby brzd - hydraulických kotoučovek - jde hlavně o výměnu brzdových destiček. To určitě budete potřebovat na dlouhé cestě, pokud jezdíte organické. Kromě samotných destiček je ale dobré si vzít i něco, čím roztáhnete pístky, jinak tam nové desky nedáte. Já na to používám tyhle plastové montpáky. Respektive jednu.
Vezměte si s sebou i pár náhradních závleček, kdyby vám nějaká záhadně vypadla. Znám takový případ.
🛒 Ostatní
Na závěr ještě několik dalších kousků, které vám dokážou pomoci:
- Kobercovka/stříbrná folie - namotejte si na bidon nebo pumpu. Dá se s tím opravit skoro cokoliv. Já s ním na Hellenic Mountain Race opravoval podsedlovou brašnu, která se mi začala rozlepovat.
- TPU záplaty - koupil jsem na AliExpressu. Teoreticky je to duplicitní ke kobercovce. Oboje funguje na principu, že potřebujete něco zalepit. Tyhle TPU záplaty ale používám spíš na oblečení. Přijde mi, že se lépe přizpůsobí zkrabatělému povrchu.
- Šrouby do kufrů - Když s kufry chodíte, může se stát, že se povolí a jeden šroubek někde ztratíte. Je to pár gramů a hodí se mí náhradní.
- Stahovací pásky - opět univerzální oprava všeho možného. Naposledy jsem tím spravoval botu, když se mi rozbilo boa kolečko. Vozím je vidlici, což jsem odkoukal na jednom startu 1000 Miles.
- Zubní niť - už jednou jsem ji zmiňoval, ale tady ještě uvedu další použití - jako náhradní boa lanko. Teď ji mám na botě a funguje docela dobře. Respektive se zatím nepřetrhla.
- Náhradní dráty do výpletu - Pokud bych nejel vyloženě nějakou expedici, tak bych asi nebral. Některé náboje maji z každé strany jinou délku drátu, takže bych jich musel brát hodně, abych byl schopný vyřešit nějaký větší problém. Pokud mi praskne jeden, tak to dojedu bez něj.
🗒️ Příklad opravné sady
Toto jsem například bral na Hellenic Mountain Race. 👇
Všichni máme nějaké preference, co jsme ochotni riskovat, a nějaký budget, jaké nářadí si můžeme dovolit. Proto se sada pro každého bikepackera bude lišit.
Já se snažím vozit většinu výše zmíněných věcí i na krátké vyjíďky. Je to i z toho důvodu, že pokud budu muset řešit nějaký problém, vyzkouším si svoji výbavu. Ono nestačí ty věci mít, ale je třeba je umět správně používat. A trénink dělá mistra.
Napsal Michal Ozogán
S bikepackingem jsem začal v roce 2015. Nevěděl jsem nic o kolech ani o přežití v přírodě. Od té doby jsem najezdil desítky tisíc kilometrů u nás, na Slovensku, ale i v Alpách nebo Spojených státech.
Je pro vás obsah přínosný? Podpořte tvorbu dalších článků, nástrojů a videí na Ko-Fi.
💬 Zatím bez komentáře
Líbil se ti článek? Něco bys vylepšil? Máš nějaký dotaz? Dej nám vědět do komentáře 👇
Mohlo by vás zajímat ...
Opravdu platí, že kdo spí, nevyhrává? Jaké to je šlapat 60 hodin?
Kdo spí, nevyhrává – známé heslo bikepacking závodů. Je to ovšem pravda? Opravdu se vyplatí omezovat spánek? A jaké to doopravdy je bojovat s nevyspalostí a únavou několik dní?... Číst dále
🎞️ Garmin mapy zdarma – kde je stáhnout a jak nainstalovat
Jak si vybrat, stáhnout a nainstalovat mapy zdarma do svého Garmin Edge zařízení. Proč existuje tolik druhů map vycházejících z OpenStreetMap a čím se liší? Existuje vůbec jedna dokonalá mapa pro všechny země?... Číst dále