🎞️ Vyplatí se hrazda pro bikepacking?

Vlnovkové odkazy jsou affiliate a nákupem přes ně získávám provizi. Více informací

Hrazdu - aerobars - si většina lidí vybaví ve spojitosti se silničními časovkami a triatlonem. Vnutí své uživatele do aerodynamické pozice, díky které nemusí tolik bojovat s odporem vzduchu a hltají kilometry jak křeček v kole. V běžném povědomí je doménou výkonnostních sportovců.

Celoodpružené horské kolo s hrazdou na řidítkách působí zvláštně. Vůbec k sobě nepasují. Pro bikepacking - ať už ten závodní nebo nezávodní - má ale hrazda svoje opodstatnění. Rychlost je jen jeden z faktorů a ne ten nejdůležitější. Tím hlavním je komfort.

Kdo se směstnává na triatlonové kolo bude chtít oponovat, že na tom není nic pohodlného - je to ale o tom, jak si hrazdu nastavíte. A protože jde hlavně o komfort, už jen těžko si bez ní dokážu představit cestování na dlouhé vzdálenosti.

V tomhle článku si vysvětlíme hlavní výhody a nevýhody použití hrazdy při bikepackingu. Kdy se vyplatí a kdy ji naopak můžete nechat doma. A co by taková vhodná hrazda měla splňovat.

🤔 Kdy se hrazda hodí

Hrazda se hodí především v momentech, kdy ji reálně budete moct použít 😉 Na singlech do ní jen těžko zalehnete, protože by vám to znemožnilo brždění i rozumnou schopnost zatáčet. To ale neznamená, že ji na horské kolo nemůžete dát. I na horáku se dostanete do delších přejezdů, kde si ruce rády odpočinou.

Na silničním kole bude její využití nejjednodušší. Čím rovinatější bude trasa, tím dává hrazda větší smysl. Zalehnout se dá klidně i na polňačce, takže asfalt není podmínkou. Pokud bych jezdil pořád nahoru a dolů, asi bych si ji nevzal.

👍 Výhody hrazdy pro bikepkacing

Začnu tím úplně nejdůležitějším a to je 👇

🛏️ Komfort

Tady je důležité si hrazdu správně nastavit, aby byla opravdu pohodlná a mohli jste zalehnout na delší dobu. Určitě bych využil podložky pod hrazdu, abyste ji mohli zvednout výš nad řidítka. Díky tomu nebudete tak sehnutí a vydržíte v ní déle. Jasně že to nebude tak aerodynamické, ale to hlavní je přece komfort.

S vyšší hrazdou se do ní bude lépe zaléhat a zvedat se. Ten pohyb se teď může zdát jednoduchý, ale po pár set kilometrech ty napřimovače páteře už nebudou, co bývaly. Když jsem míval hrazdu bez podložek, už se mi ani do ní nechtělo zaléhat, protože jsem věděl, že to bude moc práce a nechtělo se mi. S podložkami se vyhnete odřeninám, která vám mohla způsobovat přední část sedla.

Loketní kloub by měl sedět na područkách. Proto je vhodné, aby měl hrazda samostatně nastavitelné područky, které si můžete přitáhnout blíže k sobě. Ale záleží na konkrétní geometrii kola.

V čem spočívá komfort? Částečně je to obyčejná změna pozice. Zapojíte zase trochu jiné svaly. Pořád platí, že proti běžnému posedu máte víc ohnutá záda a je dobré mít dobrou flexibilitu. Na jízdu v hrazdě si zvykejte postupně.

Čímž blíž k sobě područky budete mít, tím méně pohodlné to bude a tím méně bude kolo ovladatelné.

podložky po hrazdu
Nastavitelné područky

🧟 Úleva nervům na rukách

Největšího komfortu se dočkají vaše ruce. Když sedíte na kole, existují 3 hlavní body dotyku - ruce, chodidla a zadek. Když zalehnete do hrazdy, už nebudete vyvíjet tlak na dlaně. To vám pomůže hlavně pokud máte problémy s brněním prstů a poškozenými nervy. Svoji váhu vložíte do loktů, které ji snesou mnohem lépe. Částečně odlehčíte i zadku a chodidlům, protože lépe rozložíte svoje těžiště.

A existují i další možné úchopy. Občas si odpočinu tak, že jedu vzpřímeně a dlaněmi se držím područek. Nebo se o ně opírám při tlačení kola.

🌬️ Rychlost

I pokud nebudete mít hrazdu ve velmi agresivní pozici, stejně vám nový posed sníží odpor vzduchu. Budete rychlejší v podstatě zadarmo. A nemusíte nutně závodit, aby se vám rychlost hodila. Čím rychleji pojedete, tím víc toho můžete procestovat a mít víc času se naopak zastavovat.

Znovu platí že efekt nejvíce poznáte na rovných cestách, či přehledných sjezdech a není úplně marginální.

📦 Prostor na umístění světel, brašen a navigace

Na řidítkách je omezený prostor a pokud si před ně ještě chcete dát brašnu, mohou vám zavazet bowdeny. Hrazda vám v tomhle pomůže. Existuje několik druhů brašen, které jsou pro ni uzpůsobené a mají i víc aerodynamický tvar, aby vás příliš nezpomalily. Díky uchycení více vepředu vám bowdeny nebudou vadit.

Využít můžete jak komerčně dostupné brašny (například Restrap Race Aero Bar Bag) tak využít představcovou brašnu, která se vám mezi hrazdu vejde.

Některé předměty se vejdou i přímo do hrazdy! Já tam vozím multiklíč Wolf Tooth EnCase System Bar, ale prý se tam dají dobře vozit i baterie.

U navigace zase oceníte, že ji budete moct dát dál před sebou a výš. Zase se to může zdát jako nedůležitost - ale pokud jedete velkou rychlostí ve sjezdu a chcete se podívat, že jedete správně, tak každá milisekunda je dobrá.

Se světlem to je podobné. Může být těžké ho dobře umístit, aby se vám kužel neodrážel zpět do očí kvůli brašně nebo bowdenům.

A poslední věc - na hrazdě se suprově suší ponožky.

👎 Nevýhody hrazdy pro bikepacking

Není to jen nebe a dudy.

🏋️ Hmotnost

Ta hrazda něco váží a není položená zrovna blízko těžiště. Záleží, který konkrétní model si zrovna vyberete, ale počítal bych tak 300g za hrazdu a 300g za podložky. V terénu poznáte, že kolo ztratí něco na svojí obratnosti, protože zatáčení už nebude tak lehké.

Když si hrazdu sundám, tak na nějakém singletracku to je poznat.

☣️ Je nebezpečná

Když zalehnete do hrazdy, mnohem hůře manévrujete a brzdná dráha se významně prodlouží. Než stihnete sáhnout na brzdy, čeká vás hodně dlouhá cesta. Pokud jste unavení, je to rozdíl propastný.

Na cestě se může stát cokoliv. A platí to zvláště v noci. Nevidíte moc daleko a kdekoliv na cestě může být překážka nebo vám do cesty skočí srnka. Nestihnete zareagovat a karambol je na světě.

Zalehnutý ve hrazdě se snažím jezdit pouze v případě, že mám dobrý rozhled do okolí a jistotu, že stihnu zareagovat na případná překvapení.

Ještě bych k bezpečnosti doplnil odstavec na téma karbonová řidítka a hrazda. Tuhle kombinaci vozím, ale co tak čtu, nedoporučuje se to. Je nutné zvolit takový utahovací moment, aby to nepoškodilo řidítka a zároveň nehrozilo, že se vám hrazda protočí. V místech dotyku mám karbon poškrábaný, ale zatím žiju. Zatím…

🤌 Špatný přístup do brašen u představce

Područky zavazí v přístupu do brašen kolem představce - i když hodně záleží na konkrétní konfiguraci. Je to mnohem lepší pokud používáte podložky, ale stejně to není úplně ono. Viděl jsem u hrazdy, které měly područky odklápěcí, což problém částečně řeší.

🙃 Jak vybrat hrazdu pro bikepacking

Určitě bych vybral hrazdu, kterou si můžete uzpůsobit svým potřebám. Ideálně pokud:

  • Můžete si ji zvednout pomocí podložek.
  • Polohu područek si lze nastavit nezávisle.

Viděl jsem hrazdy, které umí jedno nebo druhé, ale jen jednu, která zvládne obojí - Pro Missile Clip-On. Není to úplně výhra - je hodně drahá a dodávají ji s tak směšně měkkými šrouby, že už jsem tři strhnul a to používám momenťák. V železářství se dají koupit alternativní … A její další problém je, že sadu podložek ještě musíte koupit zvlášť - o to je dražší. A dokud jsem tam nemáznul trochu karbonové pasty, jedna područka se mi občas lehce protáčela.

Pozor, špatně se k ní shání podložky na zvýšení, koukal jsem, že ale nějaký Polák to tiskne a prodává na eBay.

Možnost zdvihnout hrazdu je určitě základ a nešel bych to modelu, který to neumožňuje. Měnit polohu područek je super, ale dá se bez toho obejít.

Levnější alternativou je třeba Deda Parabolica Uno, které schází možnost nezávislého nastavení područek. Má tenčí trubky, takže je o něco lehčí než ostatním, ale zase může být problém s příslušenstvím.

Dlouho jsem hledal nějaké dobré uchycení na navigaci na hrazdě, až jsem nakonec vzal toto z AliExpressu. Je tam zespodu úchut na GoPro. Původně jsem doufal, že to bude celé z hliníku, ale zatím to docela drží.

Co se týče tvaru - před „Ski-bend“ dávám přednost „S-bend“. Je to z toho důvodu, že u prvně jmenovaného mám ruce v takové poloze, že se nedotýkám navigace a další věcí, co mám na hrazdě upevněné. Případně je to ukázané ke konci videa 👇


Napsal Michal Ozogán

S bikepackingem jsem začal v roce 2015. Nevěděl jsem nic o kolech ani o přežití v přírodě. Od té doby jsem najezdil desítky tisíc kilometrů u nás, na Slovensku, ale i v Alpách nebo Spojených státech.

YouTubeInstagramStravaFacebookWeb

Je pro vás obsah přínosný? Podpořte tvorbu dalších článků, nástrojů a videí na Ko-Fi.

Podpořit od 2€


💬 4 komentáře

Líbil se ti článek? Něco bys vylepšil? Máš nějaký dotaz? Dej nám vědět do komentáře 👇

Avatar
Petr Vaculík

Petr Vaculík

Tomáš: Díky za tip.
Michal: když já mám pocit,že to je pro mě takhle moc úzký. A jak to vozí Štěpán Stránský zase moc široký 😂 Ale zase to zkusím.

11. 4. 2025 6:01 |
Petr Vaculík

Petr Vaculík

Já mám s uchycením na bikový řídítka problém v jejich měnicí se tloušťce od představce směrem ven. Řešil jsi to nějak,nebo ne?

10. 4. 2025 15:30 |

Tomas Vajdiak

Soustruhem vytočit objímky. Radek Matha z Cernosic umí z titanu.

10. 4. 2025 17:52

Michal Ozogán

Mám je na řidítkách od SQlabs a měl jsem nějaké od Bontrageru a nebyl to problém. Podle mě by kolem představce mělo být dost místa, protože se tam běžně dávají např. držáky navigace nebo světla, co se dělají na konkrétní rozměr.

10. 4. 2025 17:38

Mohlo by vás zajímat ...

🎞️ Jak si vybrat powerbanku na bikepacking

Kolem powerbanek panuje mnoho polopravd a mýtů, které si teď vysvětlíme a vyvrátíme. Ukážeme si, které parametry pro výběr vhodného zařízení sledovat, a které vás naopak nemusí zajímat. Úplně na konci nasdílím pár vlastních tipů na powerbanky, které používám.... Číst dále