Světla

Čím častěji, dál a delší čas budete jezdit, tím víc vás bude omezovat přirozená délka dne. Abyste jí nemuseli věnovat tolik pozornosti, je dobré si pořídit kvalitní světlo, s nímž noční vyjížďky dostanou nový rozměr. Co všechno je potřeba zvážit si povíme na následujících řádcích.

Definice „světla“

Ještě než začneme světla třídit do jednotlivých kategorií, zadefinujeme si veličiny a jednotky „světla,“ ať je výběr světla přehlednější.

Nejprve komplexně:

  • Kandela (svítivost) [cd] – základní jednotka SI soustavy. Přesná definice se v čase měnila, dříve se jednalo o svítivost svíčky určitého složení, dnes je přesně určena jako 1/683 W/sr při frekvenci 540 THz (555 nm – vlnová délka, na kterou je lidské oko nejcitlivější, představující zelenou barvu). Důležité je, že je kandela definována jako výkon směřovaný do určitého prostorového úhlu (steradiánu). 2 různé zdroje světla se stejnou svítivostí mohou mít jiný světelný tok v důsledku rozdílného prostorového úhlu.
  • Lumen (světelný tok) [lm] – dnes nejčastěji používaná veličina výrobci světel definovaná jako funkce svítivosti a úhlu, pod kterým je kužel světelného toku vyzařován. Přesný vztah je: [lm] = [cd]*2PI*(1-cosB/2). B představuje vrcholový úhel světelného kužele. Pokud byste tedy chtěli ponechat stejný světelný tok [lm], musíte snížit úhel a zvýšit svítivost [cd] nebo naopak. Z toho důvodu nejsou světla se stejným světelným tokem mezi sebou jednoduše porovnatelná.
  • Lux (intenzita osvětlení) [lx] – to na kole nebudete potřebovat. Jedná se o světelný tok vztažený na plochu.
  • Podrobnější definice naleznete kdekoliv jinde, ale tohle pro noční ježdění stačí.

A teď jednoduše:

  • cd=lm/sr – svítivost je tok vztažený na úhel
  • lm=lm – světelný tok
  • lx=lm/m² – intenzita je tok vztažený na plochu

Ještě mi dovolte několik poznámek:

  • Kandela tedy určí, jak jasné světlo bude, zatímco Lumen určí, jakým způsobem místo osvítí – při konstantní hodnotě buď osvítí velmi jasně bod a jeho nejbližší okolí, nebo osvítí tlumeně celý prostor kolem dokola.
  • Tady se ukrývá velký rozdíl mezi čelovkami a světly určenými na kolo. Čelovky většinou při stejné svítivosti [cd] vydrží mnohem déle svítit, protože mají užší kužel světla a tedy i menší výkon a spotřebu.
  • Pokud má vaše světlo dvě čočky, kdy jedna svítí do dálky a druhá do šířky, tak by ta širší měla mít viditelně menší svítivost. Máte to tak? Já jo.
  • Rozdíly v šířce kuželů nejsou až tak obrovské, ale při přímém srovnání si jich všimnete a je dobré o nich vědět. Čelovka s užším kuželem však bude pro jízdu stačit.

Umístění

Světlo si můžete umístit na helmu nebo na řidítka. Ani jedna varianta není úplně ideální. Se světlem na řidítkách si při ohlédnutí přes rameno neprohlédnete své pronásledovatele, ale se světlem na helmě při tom nebudete tušit, kam směřujete. Ideální je mít obojí, ale to je celkově hmotnější a energeticky náročnější řešení. Nejlepší řešení neexistuje, smiřte se s tím.

Při umístění světla na hlavu dbejte na nízkou hmotnost, přeci jen zatížíte krční páteř, a umístění co nejvíce dopředu. Tam je to oproti pozici na vrchu přilby přirozenější a jízda příjemnější. Toto umístění má velkou výhodu při činnostech mimo kolo a je jedno, jestli se jedná o opravu defektu, brodění řeky, překračování padlého stromu nebo hledání čehokoliv v brašně.

Při umístění světla na řidítka je důležité umístění co nejblíže ose symetrie, abyste nemuseli světlo natáčet do strany a tím si zbytečně osvětlovat křoví vedle cesty namísto rovného paprsku vrženého přímo před sebe.

Výkon

Jak výkonné světlo zvolit je poměrně těžký úkol. Už z definice světelného toku víme, jak náročné je porovnat světla mezi sebou. Napovědět by mohly specifikace konkrétních typů diod, které budou napříč výrobci totožné, ale ne vždy se dají dohledat.

Většina lidí se shodne na doporučení mít světlo s tokem alespoň 300 lm, ideálně s možností zvýšení na hodnotu asi 1000 lm, která už zajistí pořádné osvícení i technicky náročných pasáží. Pro čelovky bude stačit kombinace 100/300 lm, smířit se ale budete muset s menším kuželem a delší výdrží na baterie.

Na trhu naleznete mnoho výkonných světel, dost z nich má i přes 5000 lm, ale ty na delší vyjížďky neberte. Musíte je nějak uživit a o tolik víc ve tmě stejně neuvidíte. Jay Petervary říká, že takto výkonná světla přesvítí i to, co nechcete, zatímco ta méně silná vám za pomoci stínů zvýrazní veškeré nerovnosti. S tím souvisí další věc – pokuste se umístit světlo co nejníž, aby svítilo co nejblíž vozovce a tím využít jeho kužel ve svůj prospěch, stíny budou delší, vy uvidíte víc, ale všechno ostatní zůstane stejné.

Napájení

  • Baterie – nejjednodušší na udržení v provozu, ale většinou nebývají moc výkonná. Někdy je uvnitř nabíjecí baterie, která se dobíjí přes USB. Nejčastěji různé čelovky a levnější světla.
  • Akumulátor – pokud hledáte světlo s dobíjecím USB C konektorem, tak to vzdejte a buďte rádi za MikroUSB. Akumulátorová světla mají vyšší výkon a spotřebu, takže i větší kapacitu baterie. Většinou vydrží kolem 5 hodin na jedno nabití při středním režimu a necelé 2 při maximálním.
  • Externí akupack – výhodu představuje vyvedení těžkého akupacku na rám nebo do batohu. Akupack tedy není tolik omezen velikostí a většinou je dodáván k nejvýkonějším světlům. Výrobci velmi často nabízejí možnost dvojnásobné kapacity pro delší výdrž. Smířit se musíte s nutností vézt s sebou neskladnou nabíječku s kulatým konektorem. Na akupack s jiným konektorem jsem osobně nenarazil, pokud existuje, tak mi dejte vědět.
  • Dynamo – nevezete baterie, světlo dle rychlosti upravuje svou intenzitu mezi nižší a vyšší hodnotou. Světlo je lehčí, ale musíte mít dynamo a většinou i druhé světlo pro případnou zastávku, protože samo sobě vydrží svítit jen několik minut.

Vybíjení světla

Pokud jedete ve městě či vesnici, nebo s někým, kdo má dynamo, můžete si světlo vypnout nebo aspoň ztlumit a ušetřit trochu energie. Každá miliampérhodina se počítá.

Aby výrobci měli co nejvyšší světelný tok a zároveň co největší výdrž baterie, dopouští se toho, že se se snižujícím nabitím akumulátoru snižuje i světelný tok. Kvalitní světla jsou regulovaná tak, aby svítila konstantním tokem a v závislosti na vybití baterie je definováno několik hladin, přes které světlo postupně klesá až do úplného vybití. Méně sofistikovaným světlům klesá světelný tok úměrně výstupnímu napětí akumulátoru, takže nepostřehnete změnu, ale světlo svého maximálního toku prakticky nikdy nedosáhne.

Zadní světlo

Na to nezapomínejte. A na reflexní prvky třeba na brašnách taky ne, přitom jsem už mnohokrát viděl špatně srolovanou podsedlovou brašnu, která místo reflexních pruhů měla vzadu jen tkakninu.

Zadní světla jsou obecně stejná jako ta přední, jen červená, můžete je mít na hlavě i na kole, můžou být na baterie i akumulátorová, mohou mít chytré funkce jako brzdové svícení nebo radar na za vámi jedoucí objekty.

Co se světelného toku týká, nesviťte v noci přes 100 lm, jen tím oslepíte ostatní.

Závěr

Jízda v noci je oproti denní jiná. Je chladněji, nikde nikdo, je klid. Určitě stojí za to vyzkoušet.

2 thoughts on “Světla

  1. Ahoj,
    doporučoval bych ještě jednu velmi důležitou věc. A to mít dvě nezávislá přední světla. A používat je především při rychlejších jízdách ve tmě. Je to ochrana proti tomu, že jedno světlo ve sjezdu zhasne (porucha, přehmat). Pak jde vyloženě o život. Pokud je opravdu tma, několik desítek metrů vůbec netušíte kam jedete.
    Je to z vlastní zkušenosti a vřele to doporučuji.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *