🎞️ Ortlieb Fuel-Pack, brašna na horní rámovou trubku s magnetickým zavíráním
Brašna na horní rámovou trubku Fuel-Pack od Ortliebu váží 160 gramů (moje váha ukazuje jen 154g a ~120g bez gumových pásků) a nabízí objem jednoho litru. Zavírání je magnetické a dá se snadno ovládat jednou rukou. Na kolo se přidělává buď montážními šrouby nebo dvěma gumovými pásky, které drží brašnu na jednom místě. V nejširším bodě má 21 centimetrů, nejužším zhruba 6 - 7 a koleny se jí nijak nedotýkám. Uvnitř je jedna síťová kapsa na snazší organizaci.
🚿 Vodotěsnost
Podle tabulek má hodnocení odolnosti proti vodě „pouze“ IP53, což je dané tím, že pro splnění vyššího limitu by musela být odolná proti vodě stříkající ze všech stran. Vzhledem ke konstrukci na magnetické zapínání nemůže být krytá vodou odspodu, což ale v dešti příliš nevadí. Fuel-Pack jsem testoval hlavně na závodě Silk Road Mountain Race v Kyrgyzstánu, kde mi několik dní pršelo (a sněžilo) a neměl jsem s vodotěsností problém. Obsah zůstal suchý.
Jen si dejte pozor, že pokud položíte kolo na bok, například při kempování, může vám do ní zatéct. Řešit se to dá buď opíráním kola ve vertikální poloze nebo horizontálně na druhý bok.
🔩 Upínání
Brašna přijde připravená pro upnutí pomocí montážních šroubů. Pokud je jako já nemáte, v balení jsou i gumové pásky. U mého MTB rámu nastal problém, že nemohu dát brašnu tak dopředu, jak bych chtěl, protože gumový pásek není dostatečně dlouhý. Nicméně brašny se koleny nedotýkám, i když je to jen o kousek.
V návodu je zmíněno a dá se to vyřešit prodlužovacím páskem, který ale není součástí balení. A počítejte s 10 gramy navíc 😉
S uchycením brašny vždycky bojuju, protože je hodně těžké gumový pásek provléknout. Opět asi záleží na tloušťce rámu. Jakmile se to podaří, brašna drží opravdu přibitá. Respektive - brašna samotná se viklá ze strany na stranu, nehýbe se hlavně její základna. Osobně mi to vůbec nevadí. Mnohem horší jsou brašny, co se posouvají a musím je vystředňovat.
Že Ortlieb nepoužívá klasické suché zipy má svoje výhody - nemusíte se bát, že by se vám rám nějak odřel od věcí, které v brašně máte. U jiných brašen jsem měl problém, že měli tenké dno, obsah mi třískal do rámu. Zde se brašna rámu při použití gumových pásků přímo nedotýká. Orlieb nicméně i tak doporučuje olepit si rám ochranou fólii.
Ortlieb ještě samostatně prodává „mounting-set“, který umožňuje rychlé odepnutí brašny. Montážní set přidá ~48 gramů na váze, což není mnoho. Systém „quick-releasu“ se teď u bikepacking brašen začíná objevovat víc a víc. A k čemu je takový systém vhodný?
- Mounting set si namontujete na víc kol a můžete brašnu mezi nimi přehazovat. Kompatibilní to je kromě Fuel-packu i s větším Toptubem od Ortliebu.
- V této brašně často vozím elektroniku, powerbanky a kabely. Když tu někam do restaurace, abych si „nabil“, nemusím to složitě vybalovat a vezmu si celou brašnu.
- Podobně - když se chystám spát - nemusím s sebou taky věci po jednom, ale vezmu si celou brašnu.
V Kyrgyzstánu bych to určitě ocenil. Do bivy jsem si házel jednotlivé věci a pak jsem je hledal, ve které škvíře jsou. Takhle bych měl veškerou elektroniku na jednom místě a ušetřilo by mi to nějaký čas.
🧲 Magnetické zavírání
Magnetické zavírání funguje dobře. Magnety jsou silné a nemám žádný strach, že by se mi brašna samovolně otevřela. Vytkl bych jedinou věc - pokud brašnu nechám, aby se magnety „našly sami“, nezavře se mi vždycky vodotěsně. Horní růžek brašny někdy zůstává otevřený, a proto jsem si zvykl ji zavírat cíleně přehrnutím.
Výhoda magnetického zapínání je, že se mi otevře opravdu celá a z vnitřku se dají věci lehce vybírat. Zároveň ale hrozí, že z ní něco může vypadnout. Proto si dávám větší pozor než u brašen na zip, které jsou v tomhle lépe chráněné.
🗄️ Obsah
Síťová kapsa uvnitř je super. Dával jsem do ní powerbanku. Díky lepšímu tlumení vibrací nemám takový strach z vyviklaných portů. Stačí ji použít s 90° kabelem a krásně se tam vlezou. Případně je tam i dost místa, že se mi tam vejde telefon Google Pixel 9a.
Její Corny index je 8 - tj. vejde se do ní zhruba 8 Corny tyčinek. Ta poslední už je docela na těsno.
📐 Shrnutí
Rozhodně oceňuji, že nemá žádné nezalepené švy ani nic podobného, takže vydrží i silný déšť. Věci mi netřískají do rámu a brašna drží jako přibitá. Pokud z ní nic nepotřebuju, skoro o ní nevím.
Na Silk Road se mi osvědčila. Akorát jsem v ní nevozil telefon, jak jsem původně chtěl, protože jsem ji měl plnou elektroniky, kabelů a když jsem z ní něco vybíral za jízdy, padalo mi to ven. Proto jsem mobil vozil jinde a otevíral ji pouze v klidu.
S MOC cenou 1690 korun patří mezi ty dražší, ale díky absenci zipu má mnohem větší šanci vydržet déle a navíc dostanete pětiletou záruku. Působí na mě robustně a po zhruba 2500 kilometrech na ní téměř nejsou vidět známky používání. Dokonce i bláto se dá docela dobře vyčistit kartáčkem a mýdlem.
A jako bonus, pokud nevyužjete gumové pásky, dají se použít jako montážní místa pro držák na bidon.
Výhody
- Vnitřní kapsa
- Vodotěsnost proti dešti
- Drží na místě
Nevýhody
- Delší popruh není součást balení
- Magnety je lepší usměrnit
Hodnocení: 4,5/5
Napsal Michal Ozogán
S bikepackingem jsem začal v roce 2015. Nevěděl jsem nic o kolech ani o přežití v přírodě. Od té doby jsem najezdil desítky tisíc kilometrů u nás, na Slovensku, ale i v Alpách nebo Spojených státech.
Je pro vás obsah přínosný? Podpořte tvorbu dalších článků, nástrojů a videí na Ko-Fi.
💬 Zatím bez komentáře
Líbil se ti článek? Něco bys vylepšil? Máš nějaký dotaz? Dej nám vědět do komentáře 👇
Mohlo by vás zajímat ...
🎞️ Co brát na bikepacking pro opravu a údržbu kola i vybavení
Obsáhlý manuál, co všechno je dobré si vozit s sebou na bikepacking, aby bylo moje kolo pojízdné. Příklady problémů, kterou vás mohou potkat na cestě a jak vás pár gramů může zachránit. Už nikdy si nebudete muset volat odvoz.... Číst dále
Opravdu platí, že kdo spí, nevyhrává? Jaké to je šlapat 60 hodin?
Kdo spí, nevyhrává – známé heslo bikepacking závodů. Je to ovšem pravda? Opravdu se vyplatí omezovat spánek? A jaké to doopravdy je bojovat s nevyspalostí a únavou několik dní?... Číst dále