Odpovědi na vaše otázky

Dnes odpovíme na vaše otázky, které jsme dostali na mail nebo prostřednictvím komentářů na Facebooku. Předem bychom chtěli poděkovat za položené otázky, kterých nebylo ani málo, ani moc.

Tretry

Pokud se bavíme o bikepackingu v terénu, kde se často tlačí, je vhodné mít turističtější obuv. Únava, výbava a často i počasí způsobí, že běžně jetelné kopce budou najednou mnohem náročnější na překonání. Zároveň tlačením a chůzí dopřejete odpočinek svalům namáhaným jízdou, což může být z dlouhodobého hlediska přínosné.

Patrně nejlepší volbou jsou vaše aktuální tretry, na něž jste zvyklí. I když nejsou „bikepacking specific,“ mohou udělat mnohem lepší službu než krátce projeté a ne tak prověřené turistické. Jiný výrobce může mít jinak nastavené velikosti nebo mít užší/širší tvar. Problém se může vyskytnout i při přendávání kufrů, kdy pak bude noha v jiné poloze.

Co jsem se díval na různé diskuse, často se doporučují modely od značky Northwave, ale pokud vás to zajímá hlouběji, podívejte se na fotky jednotlivých závodníků ze závodů.

Na druhou stranu, jak psal Michal ve svých denících z příprav, někdy mohou být vhodnější i tvrdší tretry, protože se s nimi lépe jede a v důsledku tolik netlačíte.

Nepromokavé ponožky

Způsobů, jak udržet nohy v teple, je vícero. Někdo používá návleky, jiný nepromokavé ponožky a další igelitové pytlíky. Pokaždé se jedná o způsob, jak zabránit průniku vlhka k noze za cenu snížení prodyšnosti. S těmito vychytávkami si vytvoříte vlastní mikroklima, které nikdy nebude tak příjemné jako normální bota s normální ponožkou v normálních podmínkách, ale je to příjemnější než být v mokru a chladu.

Uživatelsky nejpřívětivější jsou návleky, ty jsou ale vhodné jen pro jízdu, při chůzi si je brzy zničíte.

Nepromokavých ponožek se dělá více variant podle výšky vodního sloupce, který jsou schopny udržet. Tomu odpovídá i jejich tloušťka a poddajnost. Ty nejlehčí jsou pro jízdu v mokru nejvhodnější, na brodění řeky nebo hluboké louže to není, ale na ranní rosu nebo prudký déšť jsou ideální. Odolnější modely sice vydrží i to brodění, ale zaplatíte za to mnohem menší prodyšností a větším objemem, který se do tretry nemusí pohodlně vejít. Určitě je vhodné mít k nepromokavým ponožkám i klasické ponožky na suché chvíle, přeci jen je pohyb s nimi mnohem příjemnější.

Poslední možností jsou igelitové pytlíky. To je řešení nejjednodušší, nejlevnější, nejmenší. Noha se v nich poměrně rychle zapaří. Oproti nepromokavým ponožkám je to řešení spíše krátkodobého charakteru a menšího komfortu, celý den v nich zvládnout jde, ale ty ponožky budou asi příjemnější volbou.

I když mi nepromokavé ponožky přijdou jako skvělý vynález, vozím raději pytlíky, protože ty ponožky nedokážu naplno využít. Naopak Michal nepromokavé ponožky vozí se vší spokojeností. Na pravidelné dojíždění do práce jsou nejvhodnější návleky – pokud je máte, vzít si je na bikepacking rozhodně není špatně.

Navigace a její dobíjení

Mít navigaci na tužkové baterie je nejlepší řešení. Když se vám vybije powerbanka, stále to pro vás neznamená konec a stále jedete dál. Bez telefonu nebo světel se případně obejdete. Baterie také mohou dojít, ale když máte oddělený zdroj napájení k jízdě potřebné navigace a ne až tak potřebných jiných spotřebičů, přidá vám to na jistotě. I kdybyste ztratili kabel nebo powerbanku, jedete dál.

Pokud stojíte před nákupem navigačního zařízení a v běžném životě se bez něj obejdete, je cokoliv od Garminu z řady eTrex v pořádku, možná jen u eTrexu 10 bych upozornil na nižší paměť a absenci mapových podkladů. Dotykové modely nebo modely s většími displeji mají podstatně menší výdrž. Já si většinou vystačil s jedním párem baterií na dva dny jízdy (tedy cca 36 hodin).

Pokud ale máte na běžné ježdění cyklocomputer ve stylu Garmin Edge, Wahoo Elemnt Roam/Bolt nebo jste zvyklí na navigaci v hodinkách, a nechce se vám kupovat outdoorová navigace, vystačíte si i s těmito přístroji. Jen s jejich softwarovým umem přichází i občasné buggy nebo restarty. Milan Hanyk jel s Wahoo Elemnt Bolt a i když by to nedoporučil, je to schůdná cesta.

Karimatka

Jakou karimatku brát na závody? Na to neexistuje vůbec žádná dobrá odpověď. Záleží, kdo co chce. Doplnil bych k tomu jen to, že unavení se vyspíte na čemkoliv a že pravděpodobně venku strávíte méně nocí než si myslíte.

Podobně bychom mohli odpovědět i na spacák, ale na ten se naštěstí nikdo nezeptal. 🙂

Zámek na kolo

V prvé řadě nenechávejte kolo bez dozoru, mějte ho dostatečně zašpiněné a už máte skoro jisté, že vám ho nikdo nevezme. Ještě jsem slyšel radu, ať si na řidítka umístíte staré ponožky, prý to taky pomáhá.

Pokud někdo s sebou bere zámek, většinou se jedná o malé zámky typu Hiplok Z Lok nebo FX. Jedná se více o psychologickou jistotu než mechanickou. Často se dá domluvit s pokladní/hlídačem a nechat kolo u vstupu uvnitř v obchodě. Musím ale říct, že jsem zatím neslyšel o krádeži brašnami naloženého kola. V danou chvíli by se patrně jednalo o vysvobození od utrpení.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *