Nabíjení navigace, telefonu a světla

I když by nám absence jakýchkoliv technologických vychytávek vyřešila všechno nabíjení lehce, přišli bychom o možnost zavolání si rychlé pomocí, schopnost vidět ve tmě nebo se rychle navigovat v nepřehledném terénu. Všechno má svoji cenu. Účelem tohoto článku je poskytnou vám rady, jak připravit ten nejlehčí, nejrychlejší a nejjednodušší nabíjecí systém.

Strategie nabíjení je závislá na mnoha faktorech. Může ji ovlivnit mnoho věcí:

  • Možnost dobíjení po cestě
  • Délka noci
  • Doplňování baterií na záchytných bodech
  • Délka trasy
  • Finanční možnosti
  • Ochota se zastavovat
  • Cíle

V základu je třeba dodávat elektrickou energii do těchto zařízení:

  • Navigace
  • Telefon
  • Světlo

Nabíjení navigace

Pro nabíjení navigace je ve většině případů nejlepší zůstat na tužkových AA bateriích. Dají se v případě potřeby doplnit a při správném nastavení zařízení vydrží dlouho. Dá se samozřejmě jet i s interním akumulátorem a brát energii z powerbanky či dynama, ale bál bych se nabíjet za deště. A když se vám pokazí kabel, jste v loji.

Většina akumulátorů ani moc dlouho nevydrží. U eTrexu mi stačí vyměnit baterii jednou za 3 dny a jedu.

Co se týče výběru baterií, vidím v podstatě dvě základní možnosti:

  • Ikea Alkalické – Nejlepší poměr cena/výkon.
  • Energizer Ultimate Lithium – Drahé, ale mají mnohem větší kapacitu, jsou lehčí a vydrží i velmi nízké teploty

Případně si projděte rozsáhlé testy na nejlepsi-baterie.cz.

Nabíjení telefonu

S telefonem to je trochu těžší, protože ten na tužkových bateriích nerozběháte. Budete muset nabíjet z dynama, lion-článků (powerbanka) nebo ze sítě.

V zásadě nejjednodušší a zároveň nejpomalejší způsob je nabíjení po hospodách. Pokud nemáte naspěch, klidně může fungovat. Je důležité šetřit, vozit powerbanku na případný stav nouze a kvalitní nabíječku do sítě, která vysosá šťávu do více zařízení najednou.

Varianta vzít si dostatečnou kapacitu powerbanek, šetřit baterií a příležitostně dobíjet je ten nejlepší poměr mezi cenou a efektivitou.

Než pořizovat solární nabíječku, raději nabíjejte v hospodě. Je to rychlejší a spolehlivější.

Co může být zajímavá volba, je koupit si pouze prázdný obal na powerbanku a k nim tzv. baterie 18650. Jde i klasické li-ion články, ale díky rozebíratelné konstrukci powerbanky je můžete vyměňovat. Pokud vás tak na cestě čekají záchytné body a vy si tam něco můžete poslat, stačí si poslat baterie. Další výhodou je, že se dají napřímo využít na napájení některých světel.

Nevýhodou je, že pokud si koupíte ten nejlevnější powerbank case z Aliexpressu jako já a vložíte baterie s opačnou polaritou, shoří.

Posledním způsobem, jak nabíjet telefon je dynamo v předním náboji. Sebere vám sice několik wattů, ale nabíjíte teoreticky neomezeně. Můžete se ale dostat do vážných problémů, pokud jedete těžkým terénem a vaše rychlost není dostatečná, aby unabíjela všechna zařízení. I proto je dobré nemít navigaci na akumulátor. Už jsem slyšel příběhy lidí, kteří nedojeli závod, protože nejeli dost rychle a nenabíjeli.

Telefon není možné nabíjet přímo z dynama. Potřebujete speciální jednotku, která vám energii zkonvertuje. A opět to není zadarmo. Dynamo je poměrně velká investice, která má smysl pokud:

  • Chcete být absolutně nezávislí na zdrojích elektrické energie
  • Pojedete dlouho bez civilizace a nemáte jinou možnost dobíjení
  • Pohybujete se dostatečně rychle, abyste vůbec mohli nabíjet
  • Máte na to finance

Pocit nezávislosti je opravdu úžasný. A hračkové určitě ocení, že si drátování děláte sami a můžete si vymyslet vlastní přepínač mezi nabíjením a svícením.

Nabíjení světel

Nabíjení světel se bude hodně odvíjet od délky noci. Pokud pojedete v létě a chcete si krajinu opravdu prohlédnout, budete světlo využívat minimálně. Budu vám stačit málo výkonné, klidně s AA bateriemi, které budete postupně měnit. Čím déle do noci ale pojedete, tím více energie spotřebujete a tím lepší světelný zdroj potřebujete, ať nemžouráte ve sjezdech.

Silný výkon v lumenech vám umožní skvěle vidět, jestli za jednu noc spotřebujete 5000mAh, těžko to budete přes den dobíjet.

Podle elektrického zdroje bych světla rozdělil na:

  • AA či AAA baterie
  • 18650
  • Akumulátor
  • Dynamo

AA a AAA

Mívají spíše nižší výkon. Výhodou je, že na jakékoliv pumpě „dobijete“. Doporučuji především při absenci delší jízdy v noci.

18650 baterie a akumulátor

Vlastně jde o stejný typ zdroje, jen 18650 znamená, že baterie je vyměnitelná. To se hodí především v případě, kdy je noc velmi dlouhá a na jednu baterku ji prostě nemůžete projet. Takhle můžete pořád na jednu jezdit a druhou dobíjet.

A pokud s sebou vezete i powebank case, můžete baterii používat na nabíjení telefonu.

Dynamo

Světlo je možné napájet i přímo z dynama. Je to neskutečně jednoduché. Neřešíte žádnou kapacitu, přepínání režimů. Prostě se rozjedete a světlo svítí. Čím rychleji jedete, tím svítí silněji.

Nevýhoda je zřejmá. Když nejedete, nesvítíte. A světlo to řeší několikaminutovou cache baterií, která vám slabší svícení i při zastavení. Přesto je dobré mít s sebou ještě alespoň záložní čelovku.

Určitě existují i výkonnější světla než ta dynamová, ale jak už jsem zmiňoval výše, musíte počítat s udržitelnost elektrického zdroje po mnoho dní.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *