Jídlo – sněz, co dokážeš
S prázdnou nádrží se nedá jezdit, a to platí jak pro motoristy, tak i pro cyklisty. Zatímco řidič čepuje naftu či benzín, cyklista je schopný po několikadenní jízdě zblajznou kdejakou podivnost. V extrémech už možná nejde o závodění ve šlapání, ale v tom, kdo toho sežere nejvíc.
Všechny poučky o vyvážené stravě poskytující ten nejlepší sportovní výkon končí po 24 hodinách. Pak už začíná platit jen pravidlo chuti. A ta může být neskutečně pestrá a inspirativní. Fantasii se rozhodně meze nekladou.
Rozdělme si ale potenciální problémy na několik kapitol.
Kde se najíst
Místo konzumace závisí na vaší jízdní strategii. Pokud jde vám o jednoduché dojedí, mohu pravidelné stravování se v restaurační zařízeních jen doporučit. Nejenže si při čekání na jídlo dobře odpočinete, ale teplé jídlo dobře strávíte a všechna ta energie se vám vrátí v nejbližších kopcích.
Ani pro závodníky nemusí být teplé jídlo úplně zapovězené a nějaká doba čekání se může jednoduše vrátit. Zvlášť když jde o nějaké rychlé občerstvení, kde vám do rukou servírují prakticky ihned. Jen si dobře rozmyslete, kolik porcí vlastně chcete. Po pár dnech totiž přestává poučka o velkých očích platit a není problém sníst několik hlavních jídel.
Nicméně primárním zdrojem potravin zůstávají obchody. Výběr je někdy dost omezený, zvláště na čerpacích stanicích, ale v rychlosti a dostupnosti jsou excelentní. Ve velkém supermarketu si sice vyberete, ale vybírání stojí čas stejně jako zevlování ve frontě. Ideál jsou proto spíše menší prodejny.
Rozhodně bych se bez menší zásoby jídla nikde nepohyboval, a i během cesty ukusoval z dobře dostupných pochutin.
Co jíst
I když má každý různé chutě určitě platí několik pravidel, podle kterých plánovat. Vzhledem k délce podobných akcí je dobré jíst všechny druhy makronutrientů – sacharidy, tuky i bílkoviny. Různé druhy chutí – tedy sladké i slané. Spíše měkké potraviny, dobře se tráví a koušou. A je dobré mít na paměti že zdrojem kalorií můžou být i nápoje.
Jedna část jídel by měly být svačinky, které můžete jednoduše baštit po cestě a druhá část větší jídla. Ty odbudete návštěvou restaurace, před obchodem, sníte si je před spaním nebo někde v prachu.
Nezásobte se jedním druhem jídla, protože ho brzy budete mít plné zuby. Jezdit na tatrankách je po několik hodin fajn, ale zákon mezního užitku je neúprosný.
Kolik toho vozit
Určitě bych nevyrážel s prázdnými kapsami. Na druhou stranu, pokud jsou na cestě obchody na každém rohu, je efektivnější doplňovat postupně, než z toho dělat arktickou expedici. Tady hraje velkou roli plánování. Pokud budete vědět, kde můžete nakoupit nebo se najíst, můžete dělat přesnější rozhodnutí.
V případě dobré dostupnosti zásobovacích center se vyplatí vozit hromadu sladkostí a jedno či dvě větší jídla.
Já měl v případě největší krize tubu lískooříškové pasty, která sice nebyla úplně pochutina, ale dokázala mě udržet při smyslech. Vyplatí se vyrazit na nějakou testovací jízdu, abyste se o svých stravovacích návycích poučili.
Napsal Michal Ozogán
S bikepackingem jsem začal v roce 2015. Nevěděl jsem nic o kolech ani o přežití v přírodě. Od té doby jsem najezdil desítky tisíc kilometrů u nás, na Slovensku, ale i v Alpách nebo Spojených státech.
💬 Zatím bez komentáře
Líbil se ti článek? Něco bys vylepšil? Máš nějaký dotaz? Dej nám vědět do komentáře 👇
Mohlo by vás zajímat ...
Garmin Edge 530 jako navigace pro bikepacking – kompletní průvodce
Ovládání navigace patří mezi základní schopnosti všech příznivců bikepackingu. Je jedno, jestli závodíte nebo se jen vydáte na dlouho cestu do přírody. Potřebujete vědět, kde jste a kam míříte. Pokud budete chtít při svých výzvách používat Garmin Edge 530, neuděláte špatný krok. Tento návod vám pomůže s rozhodnutím, jestli je to navigace vhodná právě pro vás... Číst dále
Report z 1000 Miles Adventure 2020
Rychlý, bodový report z velmi těžkého ročníku 1000 Miles Adventure. Všudypřítomná zima, déšť a bahno vytvořily podmínky pro nejedno odstoupení.... Číst dále