Jaké zařízení používat k navigaci

Dobrý navigační přístroj je nepostradatelným společníkem všech cestovatelů i závodníků. Jelikož ho využíváte prakticky neustále, je dobré si při výběru dávat zvlášť pozor a rozmyslet si všechny výhody a nevýhody konkrétního modelu. Ať už jde o ergonomii ovládání, displej nebo výdrž.

Úplně na začátku bych rozdělil všechny prostředky, které můžete k navigování využít:

  • Klasické mapy
  • Telefon
  • Hodinky
  • Cyklo-computer
  • Turistická outdoor navigace

Klasické mapy

Je to sice v dnešní době už historický způsob, ale pořád má svoje nesporné výhody. A v některých závodech vám ani jiný prostředek nepovolí. Bez GPS sice musíte sami odhadnout svoji polohu, ale díky „obrovskému displeji“ získáte rozhled, co se nachází v nejbližším a lépe si naplánujete další postup.

Pokud si jednotlivé listy zatavíte, získáte i skvělou použitelnost v dešti. V něm je vám klasický dotykový telefon prakticky k ničemu, protože místo vás ovládají přístroj kapky vody.

Obecně se papírové mapy tolik nehodí k navigaci při jízdě, ale na plánování se upotřebí skvěle. Ve výsledku je využijete spíše před cestou samotnou, nebo pokud se rozhodnete sjet z trasy. Jsou tací, kteří na ně prostě nedají dopustit.

Telefon

Telefon je takové nejpřirozenější řešení, po kterém sáhnout, když je po navigaci. Dneska už má prakticky každý přístroj zabudovanou GPS, takže stačí jen stáhnout vhodnou aplikaci a hurá, naviguj. Křehké zařízení nicméně přináší mnoho ale, které vám v mnoha situacích pěkně zatopí.

  • Dnešní telefony rozhodně nejsou přístroje na outdoor. Všechny součástky jsou do těla tak napěchované, že se velmi rády přehřívají. Pokud pojedete při poledním slunci a na řídítka to bude pálit pěkně zpříma, dlouho se navigovat nebudete…
  • A s opačným počasím to také není jednoduché. Většina telefonů není vodotěsná. A i pokud je, tak náhodně vystřelující bláto rozhodně nemůže moc prospět.
  • Nejsou to Nokie. Spadnou z řídítek a roztříští se o kámen jako nic.
  • Jsou nenažraní a ustavičně pojídají baterii. I kdyby se vám podařilo vozit dostatek powerbanek, nabíjení za vlhka a deště, není úplně nejlepší řešení.

Když to celé shrnu, tak s telefonem bych se navigoval spíš na kratší výlet než vícedenní štreky. Všechno je samozřejmě řešitelné, ale je otázkou, zda to stojí za ty starosti.

Hodinky

Chytré hodinky jsou ze všech uvedených přístrojů nejnovější výdobytek techniky. Na navigaci v terénu jsou bohužel úplně nevhodné. Malý displej, problematická čitelnost, nemožnost nabíjet za jízdy je vyřazuje ze hry. Na běh skvělé, ale na kole je využijete k jiným účelům.

Stále však mohou být skvělým pomocníkem pro záložní záznam trasy. Enduro od Garminu by měly dát 200 - 300 hodin minimalizovaného GPS záznamu. A to stačí na pořádné dobrodružství.

Cyklo-computer

Dokonce ani cyklo-computery nepovažují za úplně ideální řešení na vícedenní putování na kole. Možná jde v tom případě o N=1 zkušenost, ale obecně mi přijdou hodně nestabilní. Nedá se na ně spolehnout. Mají mnohem více funkcí než obyčejné outdoor navigace. Bohužel to ale ne vždycky znamená větší komfort a je to spíše prostor pro větší množství chyb.

Svůj computer jsem musel nejednou restartovat a nejednou mi naprosto zmršil trasu. A co mě nakrklo vůbec nejvíc – z ničeho nic se mi začal aktualizovat a vyřešil jsem to až připojením přes kabel na počítač. To bych nechtěl řešit v divočině.

Na každodenní vyjížďky je skvělý. Malý, lehký a můžu ho jednoduše nabíjet. U delších tras se ale načítá strašně dlouho a není na něj spoleh. Testoval jsem sice jen jeden kus od Garminu, ale co jsem slyšel, tak jinde to není o mnoho lepší.

Turistická navigace

Z těch všech mi vychází nejlépe obyčejná turistická navigace. Vůbec není třeba investovat do nejnovější přístroje se všemi vychytávkami a dobrou práci odvede lidově řečeno udělátko za pár šupů. Ono to udělátko za pár šupů v reálu odvede mnohem lepší práci.

Trh má pod palcem Garmin. Ať sáhnete kamkoliv, nemůžete se úplně spálit. Asi nejdůležitější je rozhodování mezi dotykovou a nedotykovou verzí. Obojí má svoje plusy a mínusy. U tlačítkového modelu je ovládání sice méně intuitivní, ale nedělá mu žádný problém déšť, v mnoha případech je přesnější, navíc tlačítkový model vydrží na jedny baterie delší dobu než dotykový.

Displej s dotykovým ovládáním je náchylnější na poškození. A věřte mi, že stačí hlubší škrábanec a máte o zábavu postaráno. Já osobně preferuji tlačítkové verze a zkoumání trasy provádím přes mapu v telefonu. Navigaci mám jen na sledování čáry a používám maximálně zoom in a zoom out.

Rozhodně doporučuji napájení na tužkové baterie. Nemusíte řešit nabíjení a v případě problémů kdykoliv seženete náhradu v každém obchodě.

Pokud bych měl nějaká zařízení doporučit, tak doporučuji vybírat z následujících:

  • eTrex 32x – Tlačítkové ovládání, bezkonkurenční výdrž baterie. Můj favorit. Pokud seženete 30x, bez problémů postačí. 32 má jen o trochu více paměti.
  • Pokud se obejdete bez barometrického výškoměru, elektronického kompasu a schopnosti komunikovat se spárovanými sensory, je vhodný i model eTrex 20x/22x. eTrex 10 vzhledem k velmi omezené paměti nedoporučujeme, absence mapových podkladů už je na uvážení uživatele.
  • GPSMAP 66 – Výhody – větší display a jednodušší ovládání. Nevýhody – velký krám a menší výdrž baterie než u eTrexu.
  • eTrex Touch 25 – Pokud se rozhodnete pro dotykové ovládání, asi bych zvolil tento model. Za rozumnou cenu a bez přílišného množství udělátek. Osobně jsem ho ale v ruce nedržel.
  • Dakota, Oregon a další modely – Fungovat budou samozřejmě i další modely. Oproti eTrexům většinou nabídnou větší a dotykové displeje a ještě nějaké další funkce, ale to už na bikepacking nevyužijete. Dakoty se dají sehnat už jen na bazarech. Jsou dotykové a z uvedených je asi seženete nejlevněji.

Pokud už nějakou navigaci vlastníte, vůbec bych se nebál hesla: „Nejlepší je to, co máte.“ A pro všechny případy se připravit na možnost se dočasně navigovat přes telefon, což znamená lehký držák a mít předem nahranou trasu.

Správné nastavení navigace a šetření baterií je další z námětů na toto téma, kterému se budeme v budoucnu věnovat.


Napsal Michal Ozogán

S bikepackingem jsem začal v roce 2015. Nevěděl jsem nic o kolech ani o přežití v přírodě. Od té doby jsem najezdil desítky tisíc kilometrů u nás, na Slovensku, ale i v Alpách nebo Spojených státech.

InstagramStravaFacebookWeb

💬 2 komentáře

Líbil se ti článek? Něco bys vylepšil? Máš nějaký dotaz? Dej nám vědět do komentáře 👇

Avatar
Jarda H.

Jarda H.

Ahoj
Co znamená “bezkonkurenční výdrž baterie” u etrexu30 v hodinách?

21. 3. 2021 22:29 |

Michal Ozogán

Ahoj,
hodně to závisí na nastavení a použitých bateriích. Já vezu lithiniové, mám pořád zapnuté podsvícení (abych na display viděl i v lese) a výdrž myslím 30h čistého času.

22. 3. 2021 14:40

Mohlo by vás zajímat ...

Garmin Edge 530 jako navigace pro bikepacking – kompletní průvodce

Ovládání navigace patří mezi základní schopnosti všech příznivců bikepackingu. Je jedno, jestli závodíte nebo se jen vydáte na dlouho cestu do přírody. Potřebujete vědět, kde jste a kam míříte. Pokud budete chtít při svých výzvách používat Garmin Edge 530, neuděláte špatný krok. Tento návod vám pomůže s rozhodnutím, jestli je to navigace vhodná právě pro vás... Číst dále

Report z Bohemia Divide 2022

Po minulém a z mé strany nevydařeném ročníku jsem se znovu postavil na start BD. Tentokrát jsem nepodcenil přípravu těsně před závodem, raději si vše zabalil víc na jistotu a týden před akcí se snažil co nejvíc spát. V podzimních podmínkách moc zkušeností s noční jízdou nebo spaním nemám, tak mě trochu děsil pohled na předpověď počasí.... Číst dále