Jak vybrat podsedlovou brašnu
Podsedlové brašny jsou nedílnost součástí bikepackingové vybavení na delší cesty. Rozhodně nejsou nezbytným kusem. Jako každá věc i ony mají své výhody i nevýhody a svůj náklad můžete poskládat nespočetně jinými způsoby. Oproti klasičtějším „panini“ brašnám nedrží na kovové konstrukci a nejsou tak náchylné na zničení v těžkém terénu.
Všichni hobby cyklisté jistě znají klasické brašničky, které se vejdou tak akorát pod sedlo a pojmou trochu nářadí, lepení a při troše snahy a správné velikosti i náhradní duši. Bikepackingové brašny toho pojmou mnohem více a obvykle se pyšní nepromokavostí. Narozdíl od klasických „panini“, které vládnou dálkovým expedičním cestám, nejsou tak náchylné na destrukci, protože nedrží na kovových nosičích a pyšní se mnohem lepší aerodynamiku. To využijete v záchodech.
Podsedlové brašny drží na kole ve dvou bodech. Na ližinách sedla a na sedlové trubce. K sedlovce jsou připevněny jedním nebo dvěma suchými zipy, dle objemu. Není to ale pravidlem. Menší kusy o několika litrech si vystačí s uchycením pouze na sedlo samotné. Na ližinách je obvykle stahovací popruh, který omezuje kývání brašny při jízdě.
Právě houpavé pohyby při jízdě jsou jedním z potenciálních neduhů tohoto typu brašen. Proč potenciální? Jak silné houpy ucítíte pod svojí zadnicí záleží na mnoha faktura a konstrukce je jen jedním z nich. Asi největší vliv mají vaše balící schopnosti. Těžké věci patří co nejblíže k sedlovce. A počítejte s tím, že čím větší objem brašna má a čím více věcí do ní narvete, tím bude problém větší, houpavější a tím složitější bude i proces balení.
Obecně se dá říct, že do podsedlové brašny se hodí spíše lehčí, objemnější věci, které mají dynamický tvar. Rozuměj, dají se zmačkat. S použitím upouštěcího ventilu, co se dá použít jako levná vakuová pumpa (to slovní spojení radši nehledejte), se dá krásně smrštit.
Výhody a nevýhody podsedlové brašny
Použití podsedlové brašny je značně individuální. Někomu to vyhovovat může a jinému ne, záleží co od ní očekáváte. Neduhy se mohou objevit jen při specifické konfiguraci.
Výhody
- Pojme relativně objemné věci
- Slouží i jako blatník
- Vydrží těžký terén
Nevýhody
- Houpání ze strany na stranu při nesprávném balení a větší hmotnosti
- Objem omezený dle prostoru mezi sedlem a kolem – zvláště u celoodpružených kol
- Nemožnost přesunování těžiště za sedlo
A na co se při výběru brašny zaměřit?
Prostor mezi sedlovkou a kolem
Největší limitující faktor je nedostatek prostoru. Po příchodu devětadvacítek se z místa zase trochu ukrojilo a v některých případech na velkoobjemové podsedlovky prostě nedosáhnete. Asi největší problém budeme mít na celoodpruženém kole s teleskopickou sedlovkou.
Čím větší rám, tím lépe pro vás. Je dobré si prostor změřit a přidat mu něco k dobru kvůli chybám a jistotě. Nechcete přece, aby vám brašna škrtala o plášť. To by mohlo skončit jeden zničeným vybavením, ale i ošklivým karambolem.
Stejně jako u nepříjemného kývání vám s místem pomůže i dobré sbalení. Při použití neskladných věcí se klidně může stát, že sedlovka získá takový těžký ocásek, který pak škrtá. Proto vždycky balit poctivě.
Nedostatek prostoru je limitující faktor, se kterým vypomůže jen změna konfigurace kola.
Teleskopická sedlovka
Pokud máte teleskopickou sedlovku, neznamená to, že nemůžete mít podsedlovou brašnu. Je pravda, že výběr je trochu zúžený, ale třeba já si vybral.
Jsou brašny, které jsou vyráběné přímo pro teleskopky a drží pouze na ližinách sedla. Mají ale hodně omezenou kapacitu, ale lepší než trnem do duše…
Zajímavé řešení nabídla firma Wolf Tooth Components. Jde o výrobek Valais – adaptér na teleskop. Pokud má brašna jen jeden sucháč, dá se připevnit právě na onen adaptér. To sice trochu omezí zdvih sedlovky, ale to je jen malá daň. Tohle řešení mám odzkoušené a odjeté na třech tisících závodních kilometrech.
Teoreticky by šlo použít dva adaptéry na objemné sedlovky se dvěma suchými zipy. Nicméně to by nejspíše zdvih omezilo výrazně.
I tak se budete muset spokojit spíše s menší brašnou, protože místo mezi sedlovkou a zadním kolem bude přece jen menším. A chce to opravdu vyzkoušet, že i úplně dole brašna nikde neškrtá.
Na téhle kombinaci se mi líbí, že eliminuje jednu nevýhodu podsedlových brašen – nemožnost posunout těžiště za sedlo.
Objem
Volba vhodného objemu podsedlovky je okamžik, kdy budete muset zapřemýšlet. Není to snadné. Pohybovat se budete v rozmezí od cca 3 litrů po 17 litrů.
Co všechno chcete v brašně vozit? Já do té své dávám vybavení na spaní (spacák, ždárák) a všechno svoje oblečení. Je dobré si tam nechat určitou rezervu. Pěchovat věci do posledního centilitru není příjemná záležitosti a zároveň se vám tam v případě nutnosti vejde něco navíc.
Asi nejlepší je vzít si všechno, co tam chcete narvat a zkusit to. V létě stačí menší, v zimě či zjara větší.
S narůstajícím objemem se více projevují nedostatky podsedlových brašen. Houpání, vyšší hmotnost a nedostatek místa mezi sedlovkou a kolem. Proto je třeba zvolit vhodný kompromis.
Hmotnost
Ideální je samozřejmě hledat co nejlehčí variantu. Některé brašny, zvláště ty s větším objemem, přichází i s různými kovovými nástavci, které přispívají k tomu, že brašna drží tvar a nehoupe se. Ale zase váží…
Lehčí materiály jsou samozřejmě dražší, ale neřekl bych že výrazně snižují životnost.
Vodotěsnost/Voděodolnost
Pozor na rozdíl mezi těmito dvěma vlastnostmi. Voděodolné vydrží jen lehčí deštík, ale v bouřce budete moct svůj spacák ždímat. Není to nutně nutně důvod, proč brašnu zavrhnout. Tento neduh lze vyřešit použitím igelitky nebo lépe vodáckého vaku.
Pokud je brašna vodotěsná v základu, je to samozřejmě pohodlnější, ale také dražší.
Ventil
Ventil je nesmírně užitečná věcička, díky které sbalíte brašnu mnohem jednodušeji, protože obsah krásně zmačkáte. Lépe pak drží a nehoupe se. Zatím jsem viděl dvoje řešení:
- Šroubovací ventil – Velmi jednoduché – odšroubujete ventil a vzduch může z brašny ven. Asi jediná nevýhoda je, pokud ho zapomenete zase zašroubovat. A to pro mě není nic neobvyklého, kolikrát jsem jel i s rozepnutou brašnou.
- Vytahovací ventil – Vtipná věc. Až do dneška jsem si myslel, že můj ventil se musí jednou rukou zakroutit a držet, aby vzduch mohl ven. Naprosto debilní řešení. Teď jsem ale zjistil, že se za ten cancour musí chytit a jde vytáhnout. Pro zavření stačí zase zamáčknout. Jednoduché a prosté. Stejně bych ale asi dal přednost šroubovacímu ventil, který ve mně vyvolává více důvěry.
Dvoudílná konstrukce
Některé podsedlovky se skládají ze dvou částí. Z brašny samotné, která se montuje přímo na kolo a z vaku, do kterého dáváte věci. V případě nutnosti lze vak jednoduše odepnout a odnést si ho kam chcete.
Teoreticky můžete stejného efektu dosáhnout i použitím vlastního nepromokavého sáčku, ale přece jen tím přidáte trochu hmotnosti a nebudete mít vak vytvarovaný přímo pro potřeby brašny. Pohodlnost tam je o řád menší.
Malé radosti
Podsedlovky nabízí i pár dalších zlešováků, které můžete hledat:
- Možnost upevnění zadního světla
- Různé popruhy, gumicuky, na které pověsíte další vybavení. Takhle jsem mimochodem ztratil rukavice.
Závěrem
Podsedlových brašen je nespočet. Sáhnout můžete po renomovaných výrobcích (Revelate Design, Apidura), lokálních prodejcích (Everbike, Author), Číně (Rhinowalk) či si vyrobit vlastní. Kvalita zpracování tady dle mého hraje důležitější roli než u ostatních. Je velká a dál od těžiště, takže na ni působí větší síly než na brašnu v rámu.
Hledáte další možnosti sbalení se? Přejděte na sekci o bikepacking brašnách.
Napsal Michal Ozogán
S bikepackingem jsem začal v roce 2015. Nevěděl jsem nic o kolech ani o přežití v přírodě. Od té doby jsem najezdil desítky tisíc kilometrů u nás, na Slovensku, ale i v Alpách nebo Spojených státech.
💬 Zatím bez komentáře
Líbil se ti článek? Něco bys vylepšil? Máš nějaký dotaz? Dej nám vědět do komentáře 👇
Mohlo by vás zajímat ...
Jak vybrat bikepacking brašnu?
Váháte s výběrem bikepacking brašny? Tento podrobný průvodce vás seznámí se všemi typy a rozebere jejich výhody a nevýhody. Zároveň doporučí, na co se při výběru brašen zaměřit.... Číst dále
Report z Bohemia Divide 2022
Po minulém a z mé strany nevydařeném ročníku jsem se znovu postavil na start BD. Tentokrát jsem nepodcenil přípravu těsně před závodem, raději si vše zabalil víc na jistotu a týden před akcí se snažil co nejvíc spát. V podzimních podmínkách moc zkušeností s noční jízdou nebo spaním nemám, tak mě trochu děsil pohled na předpověď počasí.... Číst dále