Jak si připravit navigaci na závod

Navigace není nepřítel, i když by se to tak někdy mohlo zdát. On je to spolehlivý pomocník, se kterým se naučíte vycházet, jinak budete bloudit až do aleluja. Jelikož je typů navigací neskutečně velké množství, vybral jsem si jako ukázku turistickou navigaci Garminu. I jeho modely se řada od řady liší, ale to základní zůstává stejné.

Nejdříve si shrňme, co vůbec od dobře nastavené navigace očekáváme:

  • Musí spolehlivě zaznamenávat trasu.
  • Musí být jednoduché, se podle ní zorientovat v terénu.
  • Musí žrát co nejméně baterky

Všechny vlastnosti se tak trochu perou mezi sebou a je dobré si zvolit nějaký kompromis mezi nimi.

Záznam trasy

Nejdříve si vůbec zjistěte, zdá záznam trasy potřebujete. Některé závody spoléhají pouze na pozice trackerů a záznam trasy od závodníků vůbec nevyžadují. Pokud ho budete potřebovat, je dobré vědět, jak musí být zaznamenaná trasa podrobná. Zda je třeba pozici ukládat každý 50 nebo každých 300 metrů.

Vlezte do Nastavení -> Prošlé trasy a zde jsou všechny důležité volby:

  • Záznam prošlé trasy – zaznamenávat a ukázat na mapě. Zvolením tohoto nastavení se bude trasa automaticky ukládat a zároveň to bude vidět na displeji. Uvidíte tak čáru trasy, kterou sledujete a čáru, kudy jste jeli vy. A když vaše čára chybí, rychle poznáte, že něco je špatně.
  • Automaticky archivovat – Denně. Aby vám každý den vznikl nový soubor
  • Způsob záznamu – Zde si nastavíte, jak často se má trasa ukládat. Buď z pohledu vzdálenosti nebo času. Jak už bylo řešeno výše, pro šetření baterie lze nastavit méně častý záznam, ale já osobně mám radši podrobnější záznam a baterku to nijak závratně nežere.

Jak se v mapě zorientovat

Jsou mezi námi tací, kteří jezdí jen podle čáry na bílém podkladu a vychvalují si, jak to šetří baterii. Já ovšem dávám přednost kvalitnějším mapovým podkladům, kde se můžu orientovat podle cest a podle barev. Rozhodně doporučuji nějakou outdoorovou verzi.

Co hodně ovlivňuje čitelnost mapy a zároveň bohužel vytížení baterie, je jas displeje. V tomto případě dávám přednost jednoduché orientaci, kdy si ve sjezdech nechci navigaci probouzet ručně a chci vidět jen letmým pohledem, zda jedu správně. Snažím ke všemu přistupovat jednoduše, a proto mám zapnutý konstantní jas ve dne i v noci. eTrex, který jsem už vychvaloval při výběru vhodné navigace, to zvládá úplně v pohodě.

Vyhrát se dá ještě s nastavením míry detailů na mapě. V nejvyšší míře vidíte opravdu každý prd a já volím pravý opak, aby mapka zůstala přehledná i při rychlém pohledu. Stačí mi vlastně jen cesty.

Ještě v nastavení mapy si můžete zvolit datová pole. V těch si zobrazíte nejrůznější informace podle potřeby jako je aktuální rychlost, čas nebo úhel stoupání. Jako kontrolní hodnota se velmi hodí vzdálenost od trasy.

Jak šetřit baterií

Úplně největší vliv na baterii má podsvícení displeje. To žere neskutečně. Proto byste ho měli používat tak, aby displej zůstal dobře čitelný, ale zároveň nemusí žhnout jako svítící oči. Klidně ho operativně tlumit.

Pokud půjdete do Nastavení -> zobrazení, lze nastavit automatické vypínání jasu nebo dokonce displeje. Já ale radši výdrž baterie obětuju, abych měl mapu neustále k dispozici.

Vyplatí se zkontrolovat, zda máte vypnuté všechny bezdrátové sensory, které by mohly ovlivnit spotřebu.

Pokud vaše navigace podporuje i jiné systémy než GPS, vypněte je. Žerou baterii a pouze zpřesňují výsledky.

Nezapomeňte si zvolit správný typ baterie v nastavení. Jinak navigace nepozná, kolik energie vám ještě zbývá.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *