Jak připravit kolo na bikepacking

Ještě předtím, než se pustíte do všemožných úprav, je potřeba si ujasnit, na jakém kole pojedete. Pokud máte jedno, tak je volba jasná a nemusíte vůbec nic řešit, ale co když jich máte víc nebo uvažujete o koupi nového?

Jestli můžete ovlivnit výběr kola, tak se všechno trochu komplikuje. Na každý závod nebo vyjížďku je ideální trochu jiné kolo, které ale zároveň není ideální na všechny úseky tratě.

Nejčastěji se na bikepackingových nebo ultra závodech objevují hardtaily a gravely (platí pro nesilniční závody). Jejich výhoda spočívá v jednoduchosti, relativně velkém rámovém trojújelníku a nižší hmotnosti. Celoodpružená kola jsou pohodlnější, méně unavující a celkově vhodnější do terénu.

Pokud si nejste jisti, s hardtailem nikdy neuděláte chybu. Gravel bude vždy lehčí, efektivnější v lehčích úsecích a nabídne více možností úchopu, ale bez odpružené vidlice a s užšími plášti pojedete v terénu pomaleji. Inspiraci můžete čerpat z fotek minulých ročníků.

Nakonec je to ale jen kolo a mnohem více se projeví, jestli ho máte správně nastavené a jste s ním sžiti.

Tipy pro lepší jízdu

Ergonomické gripy, více úchopů, víc omotávek

Pokud jste doposud neslyšeli o problému karpálních tunelů, tak vězte, že po pár týdnech ježdění v kuse budete latinsky znát každý nerv v ruce. Abyste se nemuseli latinou trápit, zvažte nasazení ergonomických gripů pro příjemnější úchop nebo časovkářské nástavce, abyste svým prstům čas od času dopřáli volnost. V pelotonu pak budete vypadat víc profi, ale hlavně budete po dojezdu cítit všechny prsty. Pokud máte drop-bary, můžete pro větší pohodlí použít více vrstev omotávky nebo gelové polštářky. Vaše prsty vám budou děkovat.

Podobné by se dalo napsat i o sedle, což je nejcitlivější místo styku těla s kolem. Na to mimo poctivého mazání pomáhají třeba dvoje kraťasy s výstelkou nebo gelový potah v kombinaci s volnými kraťasy bez výstelky pro lepší větrání. Samotnou kapitolou je pak kožené sedlo, které je na bikepacking velmi vhodné a populární, protože se časem vytvaruje a kromě vyšší hmotnosti s sebou nenese žádné další problémy.

Vyšší tlaky

Díky přítomnosti několika brašen, více bidonů a občas i pár kil bláta bude celé kolo zatěžováno mnohem více než při běžném ježdění. Přifoukněte si proto vidlici (i tlumič) a lehce i pláště, v terénu pak zamezíte zbytečnému propadání zdvihu.

Pevná vidlice/Lauf

Pokud doma máte pevnou vidlici, popřemýšlejte, jestli nebude vhodnější než odpružená. Ve výsledku vás nezpomalí víc než opatrnost a únava, ušetříte asi kilo hmotnosti, můžete získat další úchyty na brašny a snížíte pravděpodobnost poruchy.

Pokud chcete odtlumit i menší nerovnosti při zachování nízké hmotnosti, jsou výbornou volbou vidlice Lauf Grit nebo Lauf Trailracer.

Výměna sedlovky

S plně naloženým kolem dostane sjíždění kopců a trailů nový rozměr. Rozhodně to nebude o rychlosti a mrštnosti v zatáčkách. K čemu byste pak potřebovali teleskopickou sedlovku? Když ji nahradíte klasickou pevnou, ušetříte kolem 300 gramů a přestanete řešit kompatibilitu se zadní brašnou. Karbonová sedlovka navíc odfiltruje určité vibrace, které by jinak šly rovnou do těla.

Dnes už je výběr brašen na teleskopickou sedlovku poměrně široký, takže pokud nejste vyložení gramaři, její výměnu vám doporučovat nebudeme.

V poslední době se velmi rozšířily také odpružené sedlovky s elastickým členem zajišťujícím dostatečný komfort jízdy. Takto získáte trochu odpružení i třeba na gravelu. Obdobou pro ruce jsou odpružené představce.

Lehčí převody

Pár kilo výbavy navíc dokáže udělat s rozsahem převodů slušný guláš. Pokud máte více převodníků, dejte si na kolo ten menší. Kromě hmotnosti celého kola budete po pár dnech řešit i nedostatek sil v nohou a možnost točit ještě při 60 km/h pohodlnou frekvencí opravdu neoceníte.

Páska proti odření

Jestli chcete ochránit svůj rám a nejbližší komponenty od odření, podlepte si kontaktní místa s brašnami jakoukoliv lepicí páskou. Prach a uschlé bláto slouží jako brusná pasta. Lepší odřít pásku za pár korun než rám za desetitisíce.

Méně agresivity

I když po celý rok zvládáte agresivní posed se 120mm představcem směřujícím k zemi jako Jarda Kulhavý, popřemýšlejte, jestli by nebylo lepší mít posed trochu vzpřímenější, představec kratší a všechny podložky pod ním. Celodenní zátěž je něco jiného než pár hodin týdně. Vaše záda a krční páteř se vám odvděčí.

Vhodné obutí

Neobouvejte své kolo do extrémních plášťů. Vhodné nejsou 33mm, ani 3″ gumy, ani sjezdové s agresivním vzorkem. Po pláštích budete chtít trochu gripu v zatáčkách a ne moc velký valivý odpor. Ideální je šířka 2 – 2.3″ se vzorkem vhodné pro lehčí XC až trail.

Pluskové pláště se na bikepacking hodí, ale musíte ho pojmout dobrodružně a výpravově, rozhodně ne závodně. Nejsem si jist, zda-li mají v naší republice mimo zimu opodstatnění. Jestli jo, podělte se s námi o svůj názor.

Podnadpis této části je možná trochu zavádějící, proto se krátce zmíním i o botách. Ty mějte otestované a připravené na časté chození nebo tlačení. Celkově pro vás bude lepší, když pojedete/půjdete ve vyzkoušených tretrách ne až tak vhodných pro chůzi než mít nové nevyzkoušené chodicí.

Těžší spolehlivější komponenty

Obecně platí, že se zvyšující cenou komponent nejdřív roste funkčnost, potom klesá hmotnost a nakonec s hmotností klesá i nosnost. Pokud máte nějaký ultralight komponent a můžete ho jednoduše zaměnit za obvyklý, zvažte to. Ten rozdíl několika gramů poznáte mnohem líp na 10kg kole, než na dvojnásobném, a je jedno, jestli se jedná o zapletená kola, přehazovačku nebo řidítka.

Vyměnit destičky/řetěz/pláště/dolít mlíko/promazat tlumení

Tohle by měla být samozřejmost, ale pro úplnost ji musím zmínit. Načasujte si interval výměny všech spotřebních komponent tak, abyste s počátkem vaší dlouhé cesty nemuseli nic řešit a měli vše zkontrolované a doplněné už z domova. Je to jen trocha plánování navíc, která ve výsledku ušetří hodně nervů, času a peněz.

Moc toho neměňte

Berte vše výše zmíněné jako doporučení. Chybu neuděláte, pokud se budete držet osvědčených a vyzkoušených kombinací. Je to o zážitcích a o vás, rozhodně ne o výbavě. Já jsem si třeba nejlepší ježdění užil, když jsem vyrazil na 1000km cestu a rozhodl se den předem. Na kole jsem nic neměnil a stejně jsem dokázal dojet.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *