Jak plánovat bikepacking nebo cyklovýlet přes Mapy.cz

Mapy.cz jsou tím nejpřístupnější způsobem, jak si u nás naplánovat cyklistický výlet. Obsahuje léty prověřený vzhled, se kterým jsem se vídali ještě u tištěných map. Skvěle zobrazuje turistická značení i cyklotrasy. Pokud ale chcete skutečně zajímavou trasu s dostatkem studánek, obchodů a výhledů, nestačí jen spojit dva body na mapě.

Jak číst mapu?

Než vůbec začnete plánovat trasu, je dobré se nejdříve seznámit s mapovou legendou. Ta vám napoví, po jakých cestách se budete pohybovat nebo kde můžete očekávat stoupání. Začněte tím, že si přepněte mapu do turistického módu. Teprve zde uvidíte všechny značené cesty.

Pro zobrazení všech vysvětlivek, si na mapách.cz zapněte legendu. Zde si ukážeme pouze to nejdůležitější prvky, která se vám budou při plánování hodit.

Nepřerušovaná růžová značí cyklostezku – cestu určenou pouze pro kola, na auta zde nenarazíte. Přerušovaná růžová je cyklotrasa – ta můžete vést v provozu na silnici nebo i polními cestami či pěšinami v terénu. Mohou být klidně tak prudké, že je sotva vyjedete.

Důležité je dělení cest, podle kvality:

  • Klasická silnice je tlustší bílá (případně oranžová či žlutá).
  • Zpevněné cesty – šedá linka, při větším přiblížení užší bílá. Bývají to méně kvalitní nebo i rozbité, staré asfaltky.
  • Lesní a polní cesty – zobrazuje se jako delší přerušovaná šedá čára. Tyhle cesty mají velmi různé kvality. Obvykle to je širší, průjezdná cesta, ale taky může být totálně zarostlá. Zvlášť, pokud po ní nevede žádná značka.
  • Pěšina – kratší přerušovaná šedá čára. Opět se může kvalitou velmi lišit. Někdy je to krásný trail, jindy pěšina ani neexistuje nebo je plná kamenů. Na průjezdnost se nedá spolehnout ani u značených tras, protože může být průchodná pouze pro turisty.

Je na vás, jaké cesty vyhledáváte a co jste ochotni risknout.

Oddálená mapa
Při větším přiblížení

Jak plánovat trasu?

Vyberte si start a cíl a mapy.cz vám navrhnou tři různé varianty, které můžete zvolit. U každé možnosti vám prozradí vzdálenost a odhad času, jak dlouho pojedete. Do výpočtu vstupují jako faktory pouze vzdálenost a převýšení. Mapy.cz neberou v potaz kvalitu cesty, takže jízdu po silnici a pěšině odhadují časově stejně.

Ke všem odhadnutým variantám dostanete výškový profil. Ale pozor, na absolutní čísla převýšení se nedívejte. Čím delší trasu vytváříte, tím více mapy.cz zkreslují a čísla podhodnocují. Pravděpodobně nastoupáte výše. Importem do Garmin Connect získáte přesnější odhad.

Aby mapy.cz našli spojnici mezi vašimi body, používají algoritmus, který dle jejich uvážení nabídne tu nejlepší možnou trasu. Vy ho můžete ovlivnit pouze volbou silničního či horského kola. Pozor, to neznamená, že horské kolo preferuje lesní cesty. Popsal bych to tak, že mód horského kola se snaží držet se především cyklotras, ale nebojí se použít lesních stezek či pěšinek. Nepreferuje značené turistické, ale drží se primárně lepších cest.

Mód pro silniční kolo vás nepustí z asfaltu (minimálně z toho na mapě) a nevyhýbá se ani silnicím první třídy. Je vhodný i v případě, že spěcháte, protože navržená trasa je v tomto módu obvykle nejrychlejší.

Mapy.cz vám nedovolí naplánovat trasu přes cesty, kde je jízda na kole zakázána, nebo vás na to alespoň upozorní. Vyhne se zároveň aktuálním uzavírkám, které mají v databázi. Nicméně většinou jsou uzavřené silnice pro kolo průjezdné.

Postupem času je aktualizován algoritmus, který vybírá nejlepší možnou cestu. Co to znamená? Že pokud si dnes naklikáte nějakou trasu a otevřete si ji zítra, může vás vézt jinudy. Pokud byste si chtěli svoji trasu „zamknout“, museli byste si ji exportovat jako GPX a uložit zpět do mapy.cz přes daný soubor.

Pokud chcete jet terénem, je dobré plánovat přes turistického značení, které obvykle vede po dobrých nebo zajímavých cestách. Snažte se číst vrstevnice. Pokud vidíte, že cesta vede kolmo na ně, můžete očekávat hodně ostré stoupání.

Pokud si chcete ověřit, že cesta bude sjízdná, zkuste si zapnout uživatelské fotografie. Ne vždy pomohou, ale někdy napoví, jak to v okolí vypadá.

Naučte se číst vrstevnice

Jak donutit algoritmus, aby vás poslouchal?

Blbě. Jak už jsem říkal, mapy.cz mají vlastní algoritmus, který si často dělá, co chce. Můžete narazit na několik problémů:

  • Chcete jet po značené turistické cestě, ale mapy.cz vás posílají oklikou – jediné řešení je, najet myší na naplánovat trasu a přesunout ji na značku, čímž se vytvoří nový trasový bod. Takhle musíte vytvořit tolik bodů, aby trasa na značce zůstala.
  • Občas nesmyslně sjíždí i z cyklistické trasy. Proto je dobré si celou cestou vždycky projít a použitím dalších trasových bodů opravovat do kýženého stavu.
  • Srandu si užijete i v případě, že chcete jet v nějaké sekci tam a zpět, po stejné cestě. Mapy.cz mají silný algoritmu, který v takovém případě hledá jinou alternativní cestu, aby pro vás připravil okruh a vede vás klidně nesmysly.
  • Co v rámci map opravit nelze je, že vy sice víte, že někde cesta je, ale mapy.cz to neví. V takovém případě nelze naplánovat cestu „volným terénem“. Musí tam být stezka. Nebo si musíte trasu upravit až po importu do Garmina.

Jak najít studánky, přístřešky a další důležité body poblíž trasy?

Přepněte se z módu trasu na mód hledání. Pod hledáním máte seznam kategorií, které si můžete zobrazit – jsou tam přístřešky, útulny, prameny, pekárny ... Jednoduše si proklikáte všechny důležité kategorie a na mapě se vám zvýrazní. Pokud přes ně chcete vést trasu, musíte se přepnout zpět na sekci s trasou a přidat průjezdní bod.

Může se vám hodit i možnost, zapnout si předpokládané počasí na trase. Vyberete si čas odjezdu a podle předpokládané rychlosti vám mapy.cz napíšou, kde vám bude pršet, kde bude kolik stupňů a kterým směrem vám bude foukat vítr.

Rozhodně se na to nespoléhejte bezhlavě. Předpověď nejsou jedničky a nuly. Jsou to hlavně procentuální šance. Vítr bych z toho asi klidně vyčetl, ale u dešťových přeháněk nikdo neví, kam to konkrétně spadne. Doporučuji spíš předpověď na ČHMÚ.

Před cestou

I když si budete trasu exportovat do Garmina, doporučuji ji mít uloženou i v mapách.cz a do aplikace si stáhnout offline mapy. Nezapomeňte si doma otevřít i seznam trasu, aby se vám uložila i naklikaná trasa. Navigace mají klasicky vektorové mapy, které jsou hůře čitelně a na mapách.cz spíše najdete cestu v případě, že zabloudíte.

Do Garmin navigace si můžete nahrát trasu podle našeho návodu. Případně doporučuji ještě manuál, jak si nahrát různé přístřešky, studánky atd. po trase do navigace.


Napsal Michal Ozogán

S bikepackingem jsem začal v roce 2015. Nevěděl jsem nic o kolech ani o přežití v přírodě. Od té doby jsem najezdil desítky tisíc kilometrů u nás, na Slovensku, ale i v Alpách nebo Spojených státech.

InstagramStravaFacebookWeb

💬 Zatím bez komentáře

Líbil se ti článek? Něco bys vylepšil? Máš nějaký dotaz? Dej nám vědět do komentáře 👇

Avatar

Mohlo by vás zajímat ...

Garmin Edge 530 jako navigace pro bikepacking – kompletní průvodce

Ovládání navigace patří mezi základní schopnosti všech příznivců bikepackingu. Je jedno, jestli závodíte nebo se jen vydáte na dlouho cestu do přírody. Potřebujete vědět, kde jste a kam míříte. Pokud budete chtít při svých výzvách používat Garmin Edge 530, neuděláte špatný krok. Tento návod vám pomůže s rozhodnutím, jestli je to navigace vhodná právě pro vás... Číst dále

Report z Bohemia Divide 2022

Po minulém a z mé strany nevydařeném ročníku jsem se znovu postavil na start BD. Tentokrát jsem nepodcenil přípravu těsně před závodem, raději si vše zabalil víc na jistotu a týden před akcí se snažil co nejvíc spát. V podzimních podmínkách moc zkušeností s noční jízdou nebo spaním nemám, tak mě trochu děsil pohled na předpověď počasí.... Číst dále