Hmotnost

Kam až se dá dostat s hmotností výbavy při bikepackingu? Berte tento text jako teoretickou studii dovedenou do extrému, který vás přiměje k zamyšlení.

Existují dvě cesty, jak snížit hmotnost:

  • Vést minimum věcí – finančně méně náročné, jednodušší při balení
  • Vést co nejlehčí věci – komfortní

V naší studii se připravíme na závod, který bude trvat okolo 5 dní, bude se konat v létě v Evropě v relativně osídlené oblasti a nejsou očekávány přehnané výkyvy počasí. Přesto nelze vyloučit teploty pod 10 °C nebo občasný déšť.

Věci s sebou

Co je naprosto nezbytné pro bezpečný pohyb vpřed (kromě kola a oblečení již na sobě):

  • Pití a jídlo
  • Navigace s dostatkem elektrické energie
  • Oblečení – nepromokavá bunda, termotriko a návleky na nohy
  • Světla – přední a zadní
  • Telefon, powerbanka (nebo dynamo) s kabelem a peněženka
  • Brašny – podsedlová a top tube (nebo food pouch) (nebo batoh)
  • Izotermická folie
  • Oprava – pumpička, duše, multiklíč s nýtovačem, (knoty), olej na řetěz
  • Nutná hygiena – náplasti, mazání…

Co je zbytné, ale přijde vhod:

  • Spacák s karimatkou
  • Hygiena – kartáček, pasta, opalovací krém
  • Nepromokavé ponožky
  • Další položky dle uvážení, ale těm se věnovat podrobněji nebudeme

Mějme 3 případy, jak pojmout výše vypsané věci:

  • Minimalista – jen nezbytné „obyčejné“ věci
  • Ultralight – i zbytné věci, ale nejvíc odlehčené
  • Minilight - jen nezbytné odlehčené věcí

Pro všechny tyto případy si přiřadíme konkrétní modely, které co nejvíce vystihují daný předmět, včetně jejich hmotností, abychom se dozvěděli, jak si vůči sobě vedou a kterou cestu se vyplatí následovat. Všechny tyto modely lze dohledat a jejich hmotnost ověřit.

Při výběru jsem se snažil zachovat a co nejméně omezit využitelnost daných předmětů - 20g svítilna je příjemná jen dokud nezjistíme, že s ní v noci skoro nic nevidíme. Všechny položky jsem vybíral tak, abych si je byl ochoten vzít s sebou a snažil se vybírat ty, které jsem na závodech často potkával.

Minimalista

Minimalista nemá moc věcí, stačí mu tedy menší podsedlová brašna. Používá plnohodnotnou navigaci na baterie i výkonné světlo, takže ho v jízdě nic neomezuje. V noci se moc nevyspí, ale aspoň neztratí moc času při balení. Zároveň je jeho výbava finančně dostupná.

CoHmotnost [g]Model
Pití14262*600 g vody2*Specialized Zee Cage (43 g)2*Zefal Premier 60 (70 g)
Jídlo8002*300g závin4*50g Corny
Navigace s držákem143Garmin etrex 32
2 AA Baterie32Energizer
Nepromokavá bunda490Quechua MH 150
Termotriko130Váženo
Návleky na nohy100Váženo
Světlo153Lezyne Lite Drive 1000XL
Blikačka33Specialized Stix Elite
Telefon151Pixel 5
Powerbanka233AlzaPower Source 10000
Kabel30Váženo
Peněženka100Kvalifikovaný odhad
Podsedlová brašna200Apidura Racing 5l
Top tube90Apidura Expedition Top Tube 1l
Izotermická folie60Váženo
Pumpička114Topeak RaceRocket MT
Duše220Schwalbe SV19
Multiklíč168Crankbrothers M17
Knoty30Váženo
Olej na řetěz100Kvalifikovaný odhad
Nutná hygiena50Kvalifikovaný odhad

Všechny modely v této tabulce byly zvoleny jako průměrné zástupce dané kategorie
Kvalifikovaný odhad je u věcí, které se velmi špatně odhadují nebo se jejich hmotnost časem mění
Váženo - daná věc bez ohledu na značku váží přibližně stejně

Ultralight

Ultralight si rád dopřeje pohodlí. Díky tomu se komfortně vyspí a přes den může upalovat. Brzdit ho může jen objemnější brašna nebo tma, kterou kompaktní čelovka neprosvítí tak snadno. Přesto se každou položku snaží co nejvíce odlehčit bez ohledu na cenu.

CoHmotnost [g]Model, pokud je jinýRozdíl hmotnosti [g]
Pití14260
Jídlo8000
Navigace s držákem64Wahoo Elemnt Bolt neboGarmin Edge 520 Plus-79
2 AA Baterie0Žádné-32
Nepromokavá bunda118Gore ShakeDry R7-372
Termotriko1300
Návleky na nohy1000
Světlo80Fenix HM50R-73
Blikačka330
Telefon1510
Powerbanka2330
Kabel300
Peněženka1000
Podsedlová brašna325Apidura Expedition 9l+125
Top tube900
Izotermická folie600
Pumpička21iPump Micro-93
Duše85Tubolito 29-135
Multiklíč132Wolf Tooth Encase Systém-36
Knoty0Součástí multiklíče-30
Olej na řetěz1000
Nutná hygiena500
Spacák320Sir joseph Minimis+320
Karimatka250Therm-a-Rest NeoAir UberLite Regular+250
Hygiena100Kvalifikovný odhad+100
Nepromokavé ponožky60Dexshell Ultra Thin+60

Všechny modely v této tabulce byly zvoleny jako průměrné zástupce dané kategorie
Kvalifikovaný odhad je u věcí, které se velmi špatně odhadují nebo se jejich hmotnost časem mění

Minilight

Jde mu o nejnižší hmotnost, příliš nespí, má rád ovladatelné kolo. V technických pasážích se moc nenadře. Kombinuje to lehčí z obou předchozích případů.

CoHmotnost [g]Model
Pití14262*600 g vody2*Specialized Zee Cage (43 g)2*Zefal Premier 60 (70 g)
Jídlo8002*300g závin4*50g Corny
Navigace s držákem64Wahoo Elemnt BoltGarmin Edge 520 plus
Nepromokavá bunda118Gore ShakeDry R7
Termotriko130Váženo
Návleky na nohy100Váženo
Světlo80Fenix HM50R
Blikačka33Specialized Stix Elite
Telefon151Pixel 5
Powerbanka233AlzaPower Source 10000
Kabel30Váženo
Peněženka100Kvalifikovaný odhad
Podsedlová brašna200Apidura Racing 5l
Top tube90Apidura Expedition Top Tube 1l
Izotermická folie60Váženo
Pumpička21iPump Micro
Duše85Tubolito 29
Multiklíč132Wolf Tooth Encase System
Knoty0Součástí multiklíče
Olej na řetěz100Kvalifikovaný odhad
Nutná hygiena50Kvalifikovaný odhad

Všechny modely v této tabulce byly zvoleny jako průměrné zástupce dané kategorie
Kvalifikovaný odhad je u věcí, které se velmi špatně odhadují nebo se jejich hmotnost časem mění
Váženo - daná věc bez ohledu na značku váží přibližně stejně

Kam se dá dostat?

Sečtením jednotlivých položek zjistíme, že v dané konfiguraci leží limit na hranici 4 kg a že není prakticky žádný rozdíl mezi Minimalistou a Ultralightem. Jakou se vydat cestou je tedy na zvážení každého z nás.

Minimalista4853 g
Ultralight4858 g
Minilight4003 g

Celková hmotnost

Zároveň velmi záleží, jak si nastavíme vstupní hodnoty. Stačilo by například změnit objem lahví nebo započítat i oblečení na sobě a dostaneme úplně jiné výsledky.

Počítání hmotnosti je velmi subjektivní. I proto se mezi pěšími cestovateli rozmohl termín základní hmotnost (base weight), tedy bez jídla a pití. Ale ta je stále velmi daleko od hodnoty, kterou mají na zádech, a mně osobně nepřijde příliš směrodatná. Pokud bychom v tomto zamyšlení počítali jen základní hmotnost, stačilo by odečíst 2 kg, což je až 50 % celkové u Minilight.

Poznatky a závěr

I když jsem zde nechtěl zmiňovat cenu, při výběru konkrétních věcí jsem na ni chtě nechtě narazil a odnesl si několik poznatků (nejen o ceně), a byla by škoda si je nechat pro sebe:

  • Největší úsporu (372 g) slibuje nepromokavá bunda při efektivitě cca 13 Kč/uspořený g.
  • Jako nejefektivnější úspora se ukázala duše při ceně okolo 5 Kč za uspořený gram, takže Tubolito za 699 kč je sice 7x dražší než běžná duše, ale je to výhodný kup.
  • Péřové spacáky obecně stojí přibližně stejně, liší se hlavně objemem a teplotním komfortem.
  • Na navigaci se hmotnostně šetřit nevyplatí – celková úspora je sice 111 g včetně baterií, ale za cenu zvýšené konzumaci energie z powerbanky, což může vyústit ve větší počet powerbanek nebo častější dobíjení ze zásuvky. Ale pokud cyklocomputer máte, tak se bez outdoorové navigace obejdete.
  • Jednou jsem v textu zmínil dynamo - to se hmotnostně nevyplatí. Zatímco běžný náboj váží kolem 150 g (DT Swiss 350 má 138 g), dynamo SP PL-8 váží 404 gramů. A to se bavíme o rotační hmotě bez přidané kabeláže a konvertoru.
  • Multiklíč může velmi jednoduše překročit 200 g. Rozmyslete si proto důkladně jeho výběr, když ho většinu času ani nevyužijete. Ale jakmile jej použít musíte, bývá těžší mnohem praktičtější.
  • Pokud nevíte, kam se posunout s výbavou, zkuste se podívat i na kolo (nebo na sebe). Přeci jen ho používáte celoročně a můžete tím získat navíc modernější geometrii, nebo celoodpružený model, který vás posune jezdecky dál.

Na závěr bych jen znovu dodal, že hmotnost není to hlavní, co nás má zajímat, přestože jízdní dynamiku silně ovlivňuje, i když by se to z tohoto textu mohlo zdát. Je zajímavé zjistit, kam se dá dostat a jakou ještě máme rezervu.



💬 Zatím bez komentáře

Líbil se ti článek? Něco bys vylepšil? Máš nějaký dotaz? Dej nám vědět do komentáře 👇

Avatar

Mohlo by vás zajímat ...

Report z Bohemia Divide 2022

Po minulém a z mé strany nevydařeném ročníku jsem se znovu postavil na start BD. Tentokrát jsem nepodcenil přípravu těsně před závodem, raději si vše zabalil víc na jistotu a týden před akcí se snažil co nejvíc spát. V podzimních podmínkách moc zkušeností s noční jízdou nebo spaním nemám, tak mě trochu děsil pohled na předpověď počasí.... Číst dále