Garmin Edge 530 jako navigace pro bikepacking – kompletní průvodce

Ovládání navigace patří mezi základní schopnosti všech příznivců bikepackingu. Je jedno, jestli závodíte nebo se jen vydáte na dlouho cestu do přírody. Potřebujete vědět, kde jste a kam míříte. Pokud budete chtít při svých výzvách používat Garmin Edge 530, neuděláte špatný krok. Tento návod vám pomůže s rozhodnutím, jestli je to navigace vhodná právě pro vás a nastíní vám vhodná nastavení pro bikepacking.

Nejspíše mě znáte jako velkého propagátora turistických outdoor navigací na tužkové baterie. Dlouhá léta jsem vyzdvihoval jejich jednoduchost, praktičnost a absolutní nenahraditelnost. Byl jsem věrný stoupenec tohoto náboženství. Nicméně v sezóně 2021 jsem kompletně přešel na Garmin Edge 530. Od krátkých závodů do 48 hodin po dlouhé štreky ve stylu tisíc mil. Ani v jedné disciplín mě nezklamal. Jako všechno, i cyklocomputery mají svoje výhody a nevýhody. A ty si právě teď ukážeme.

Proč jsem vyměnil turistické outdoor navigace za Edge?

I když výměna baterie vypadá naoko jednoduše, není to jen tak. V dešti a se zmrzlými prsty to nejde úplně snadno, a ještě vám do ní nateče. Navíc mám v živé paměti, kdy mi po restartu navigace nabízela kompletní výmaz dat. A krátká bitva s krytem baterie se taky počítá.

Tužkové baterie taky nejsou zadarmo. Jestli pojede pár týdnů, spotřebujete jich menší hromadu. S nabíjecími se nikdo netahá. A kam je dávat…? Nicméně to pro mě nebyl ten nejhlavnější důvod. Nakonec se posledním krůčkem stal jednoduchý fakt, že jsem si pořídil wattmetr a ten se s turistickou navigací prostě spárovat nedá. Bylo vyřešeno.

Nejdřív jsem laboroval s možností vozit, jak computer, tak navigaci, každé zařízení na jiný účel. Ze všech sil jsem se snažil Edge computeru vyhnout. Pamatoval jsem si totiž jednu neblahou příhodu, kdy se mi sekl na aktualizaci softwaru.

Vozit obojí jsem ale zavrhl a spíš se snažil přijít na možnost, jak přizpůsobit Garmin Edge 530 mým potřebám. Šlo to jednodušeji, než jsem si myslel. Minimálně se jim podařilo doladit software, že místo toho, aby systém kazili, zlepšují ho.

Výdrž baterie

To hlavní, co mě trápilo byla samozřejmě výdrž baterie. Nechtěl jsem s sebou tahat žádné tunové powerbanky a inzerovaných „až 20 hodin“ mě příliš neoslovilo. A co se navíc stane, až budu potřebovat nabíjet za deště?

První a nejdůležitější zjištění bylo, že údaj o výdrži je značně zavádějící. S nastavením, které mě nijak neomezovalo, jsem se bez nejmenších problémů dostal na 30 hodin! A to navigace sama o sobě tolik nežere. S powerbankou o kapacitě 5000mAh jsem dokázal Edge nabít 3x! To by znamenalo celkovou výdrž 120 hodin a na to se dá najet spousta kilometrů.

Je pravda, že nabíjení za deště pořád může být problém. Chvíli jsem pokukoval po powerbance, co nabízí přímo Garmin a dá se přichytit přímo na navigaci. To by problém určitě řešilo, ale kapacita je malá a váha s cenou vysoká.

Jaká je ale pravděpodobnost, že by po startu závodu pršelo celých 30 hodin? To je jediný časový úsek, kdy se obvykle blýsknu nonstop jízdou. Kdo se rád vyspí, ten neřeší. Stačí dvě hodiny a navigace se nabije z powerbanky na 100 %. Rychlé nabíjení z velká části problém řeší.

Osobně preferuji nabíjení za noci při jakýchkoliv podmínkách. Pokud totiž jezdím někde po skalách, mám obavy, aby se mi z neustálých vibrací nezničil konektor.

Před použitím v ostrém provozu doporučuji zjistit:

  • jak dlouho vám navigace vydrží s vaším nastavením
  • kolikrát ji dokážete z powerbanky nabít
  • a jak dlouho nabití trvá

To vám pomůže při běžném provozu a plánování.

Odolnost

Krátce k rozdílům mezi Edge 530 a Edge 830. Mám za to, že jediný rozdíl mezi nimi je, že 830 má dotykový display a 530 tlačítka. Při bikepackingu jednoznačně dávám přednost tlačítkům. Při jízdě v terénu se přístroj jednodušeji ovládá, a to nemluvím o dešti. Tam je rozdíl markantní.

Pokud bychom se bavili o odolnosti, tak dotykový display je opět na straně poražených. V živé paměti mám, jak mě to málem stálo závod. Ne že by se teda tlačítka nedaly rozbít. V mém Edge 530 se mi občas kousnou, asi se mi tam dostalo bláto… ale pořád jsou mnohem spolehlivější.

Když se podívám na robustnost zařízení, tak zas tolik odolné nevypadá. Turistické outdoory se tváří, že bych je mohl házet ze skály. Už mi ale Edge několikrát spadnul a zatím drží. Obvykle vozím silikonové pouzdro a mám ochranné sklo na display.

eTrex 30x vs Edge 530

Držák computeru

Další výhodnou Edge je, že máte na výběr širokou paletu kvalitních držáků. Cyklistické držáky na turistické outdoorové modely sice existují, ale rádi se protáčí a navigace se z nich musím dolovat. Navíc je velmi jednoduché upevnit zařízení špatně, že ve sjezdu vyskočí. Proto se rozšířila oblíbená metoda přivazování provázkem. U Edge jsem nikdy nepocítil nutnost si ho přivazovat, i když je to možné, pokud by někdo chtěl být extra v bezpečí.

Garmin se dá z držáku vyndat prostým otočením a stejně jednoduše vložit.

Jen bych se vyhnul držákům, co fungují na gumičky, a které chodí i v základním balení. Nejlepší je mít mechanismus jeden šroubek, který s citem utáhnout. V těžkých sjezdech to bude rozhodně stabilnější.

Já jsem si dokonce nechal vytisknout vlastní. Zatím mě ani jednou nezklamal. Na Thingiverse je spousta materiálů.

Kombinace s Blendr představcem od Treku
Navigace drží na místě a lze s ní jednoduše manipulovat

Nahrávání trasy do navigace

Při závodě potřebujete umět navigaci ovládat, ale tím rozhodně rozměr schopností nekončí. Stejně důležitá je i předstartovní příprava a umět vůbec trasu nahrát. V případě Edge existují dvě možnosti.

  • Přes Garmin Connect
  • Přes kabel z počítače přímo do navigace
  • Podle mých zkušeností, není možné nahrávat trasy přes Basecamp

Není to tak, že si můžete libovolně vybrat, který způsob použijete. Každý je totiž dobrý na něco jiného a má jiné možnosti.

V zásadě, pokud máte trasu závodu (nebo jste si naplánovali něco vlastního), držíte ji formátu gpx. Formát gpx může obsahovat nejrůznější informace, ale nebudu vás nudit technickými detaily. V zásadě:

  • Existuje tzv. bohatý gpx. Který může obsahovat několik tras a významných bodů, které se můžou po cestě hodit, v jednom souboru.
  • A existuje i chudý gpx, který obsahuje pouze jednu trasu.

Nahrání přímo přes USB

Teoreticky nejjednodušší cesta, jak něco nahrát do Edge, je píchnout ho přes USB kabel do počítače. Je to zároveň jediná cesta, jak do něj jednoduše nahrát „bohaté GPX soubory“. Edge si z toho vyzobe jen všechny trasy a významná body.

Jakmile se připojíte, musíte nahrát svůj soubor do složky Garmin/New Files. Pak computer odpojíte, zapnete. Nové trasy naleznete v Menu -> Navigation -> Courses / Menu -> Navigace -> Trasy a body Menu -> Navigation -> Saved Locations / Menu -> Navigace -> Uložené pozice.

Zatím jsem se s tím setkal pouze na 1000 Miles Adventure, kde pomocí několika tras a bodů označují úseky, které nejsou průjezdné v noci. A jak s tím vlastně pracovat?

Zobrazení bodů na mapě / Seznam bodů / Seznam tras

Pokud půjdete do seznamu tras, můžete si jednotlivé položky otevřít a tam nastavit „Color / Barvu“ úseku a „Always Display / Zobraz. vždy“. Díky tomu je uvidíte na mapě vyznačené, aniž byste se podle nich navigovali. Může to být užitečné na orientaci.

Body se na mapě začnou zobrazovat automaticky. Okamžitě tak uvidíte názvy ve stylu: „Noc zákaz od 20 h“…

Nahrání trasy přes Garmin Connect

Garmin Connect je bohužel trochu hloupější než jeho USB bratříček a to znamená, že s bohatými gpxky příliš nekamarádí. Pokud do něj nahrajete soubor, který obsahuje víc tras, použije pouze tu první.

Na druhou stranu má jiné výhodu. Trasy sice budete muset nahrát zvlášť, ale při editaci získáte možnost přidávat tzv „Course points“.

Do Edge není problém nahrát trasu o délce 1400 kilometrů najednou se všemi body

Course point může pro vás být cokoliv. Důležitý milník, velký kopec, zdroj vody, benzínka … prostě všechno, co vás na cestě čeká, si můžete označit. Je to užitečné, ale ne samospasné. Vybrat si můžete asi z 50 různých ikonek, ale s názvem se musíte vejít do 15 znaků. Zapomeňte na to, že byste si tam dopisovali nějaké poznámky, např. otevírací dobu.

I tenhle základní itinerář je ale výbornou pomůckou. Kdo by se chtěl dívat, že mu do konce etapy zbývá 500 kilometrů? Mnohem lepší si je trasu rozsekat právě pomocí bodů zájmu. Každých 50 kilometrů alespoň jeden milník. V navigace pak krásně uvidím, že za 15 kilometrů tam mám obchod, kde si dám rohlík nebo mě čeká přístřešek, kde si můžu dáchnout.

Nastavení zařízení

V Garminu máte zhruba milion možností, jak si všechno nastavit. Jako správný geek jsem úplně všechno prošel a vyzkoušel, co co dělá. Nebudu ale popisovat každou položku, protože bych se z toho zbláznil. Ani tu nebudu psát, jak navigaci zapnout nebo přepínat obrazovky. Zaměřím se na oblasti, které vám prodlouží výdrží baterie nebo jsou užitečné pro bikepacking.

Co je důležité – neexistuje jedno universální nastavení, které je poplatné pro všechny. Záleží na osobních preferencích, ambicích i jestli poletíte po silnici nebo se budete mrcasit někde po skalách. Jde spíš o to ta správná nastavení znát a umět použít.

Takže lezu do Settings / Nastavení a tam mám…

1. Activity profiles / Profily Aktivity

Některé možnosti jsou šikovně schovaná pod profily. Má to velkou výhodu v tom, že můžete mít jedno nastavení pro obyčejné vyjížďky, druhé pro dlouhé švihy a třetí pro bikepacking závody. Ona by totiž byla otrava si pořád něco předělávat.

Doporučuji vytvořit minimálně speciální bikepacking profil.

1. 1 Data Screens / Datové obrazovky

Datové obrazovky jsou základní systémovou funkcí. Právě ty vám svítí do očí, když navigaci používáte. Přidat si jich můžete neomezené množství a mezi nimi listovat dle potřeby. Rozhodně ale neplatí že čím více dat tím lépe. Nejednou jsem si všechno vypnul a jel jen „na mapu“ bez jakýchkoliv údajů.

V zásadě využijete dva druhy obrazovek

  • Map / Mapa– do ní je možné vložit až dvě datové pole. Tam vidíte, kde jste!
  • Data Screen / Datová obrazovka – Lze vložit 1–10 hodnot, které potřebujete sledovat. Čím víc si jich na jednu stránku nacpete, tím budou menší a hůře čitelné.

Jejich seskládání hodně závisí na osobních preferencích. Já to mám následovně:

  • Na mapě si vypnu zobrazení převýšení (Show Elevation Profile / Zob. profil n. v.), aby mě to neokrádalo o kus mapy. Používám dvě datové pole – 3s průměr wattů (3s Power / Výkon 3 s) a počet kilometrů do dalšího bodu (Course Pt. Distance / Vzdálenost dalšího bodu trasy).
  • Jedna obrazovka s 10 datovými poli, kde mám všechno, co by mě mohlo zajímat.
  • Další obrazovku s datovými poli zaplním menším množstvím údajů. Zhruba jednou za 4 h odpaluji tlačítko „Lap“, abych viděl, jakou jsem měl v posledním úseku průměrnou rychlost a kolik jsem urazil kilometrů. Prostě takové info, jak na tom v poslední době jsem.
  • Jako poslední obrazovka se mi automaticky vytvoří seznam bodů, co jsem si naklikal v Garmin Connectu. Vidím počet kilometrů, než k bodu dorazím. Je to vidět na screenshotu výše.

Jindy zvolím blind přístup, na žádná čísla se nekoukám a na mapě mám jenom mapu.

1.2 Segments, ClimbPro / Segmenty, ClimbPro

Tyto možnosti vypínám. Při závodě chci hlavně vidět mapu! Nic jiného mě nezajímá, než jestli jsem na trase. Tyhle funkce mi mapu svévolně překrývají, což mě přivádí ke stavu blízkému šílenství.

Sama informace o tom, že se mi blíží kopec, je samozřejmě užitečná. Ale ne, pokud mi to překryje mapu. Je tu možnost mít v ClimbPro zapnutý a v datové obrazovce akorát vypnout vyskakování.

1.3 Alerts / Alarmy

Tady se dají nastavit užitečné věcičky. Computer na vás bude řvát, že moc makáte (nebo málo). Hodí se zejména na začátku, pokud se nechcete zdrchat v prvním kopci. Umí i další upozornění.

Já používám „Power Alert / Upozornění na výkon“, kde si omezuju maximální naměřený výkon. Pokud ho přesáhnu, Edge na mě pípne a upozorní mě na to.

Někdy si taky nastavím „Time Alert / Časový alarm“, aby na mě každou hodinu vyskočil zvonek. Mám to hlavně proto, abych neztratil pojem o čase. Zvláště se to hodí v případě, kdy si řeknu že chci každých x hodin odpočívat nebo sníst něco pořádného.

Možných „alertů“ tam je ještě několik. Dokonce by vás to mělo umět chytře upozornit, abyste snědli kus žvance. Problém je, že po pár dnech jsem obvykle tak vyflusaný, že na aletry tohoto typu nereaguji.

1.4 Auto Features / Automatické funkce

Automatické přepínání obrazovek. Doporučuji všechno vypnout. Opět jako v bodě a – nechci, aby mi computer sám vyskakoval z mapy.

1.5 Timer Start Mode / Rež. spuštění časov.

Tady začíná jedna z velkých nevýhod computeru oproti outdoor navigaci. Na některých závodech stačí k prokázání projetí trasy tracker od pořadatele, jinde to moc neřeší a jinde po tom nemilosrdně jdou a musíte mít změřeno sami. U turistické outdoor navigace lze nastavit, že jakmile se zapne, začne automaticky zaznamenávat trasu. To tady nelze.

Pravda je prostě takové, že jakmile navigaci zapnete/restartujete/pozastavíte, musíte ji ručně uvést do chodu měření. Zdá se to jako banalita, ale příběhy, které píše život, vás přesvědčí o opaku. Existuje jeden mód, které vám alespoň trochu pomůže. Pokud vyberete „Prompted“, tak při překročení stanovené rychlosti vás sama navigace začne upozorňovat, že nezaznamenáváte trasu. Upozornění se nedá přehlédnout.

Bohužel existuje minimální rychlost, kterou můžete funkci přiřadit – 9,66 km/h. A to je málo! Do kopce můžete kolo tlačit klidně několik hodin mnohem nižší rychlostí. A co když na vrchu zjistíte, že jste nic nenaměřili a musíte se vrátit?

Je to opravdu problém. Částečně se to dá řešit i tak, že si do mapy vlepíte nějaké datové pole s naměřeným časem. Jakmile uvidíte, že vám naskakují sekundy, víte, že měříte. Ale pořád to je na manuální kontrole. A člověk je tvor zapomětlivý.

1.5 Nutrition/Hydratation / Výživa/hydratace

Vypnout, pokud vyloženě netoužíte měřit, kolik jste toho vypili.

1.6 MTB/CX

Měří to nějaké metriky … s klidnou hlavou vypnout. Vypnutá funkce = dobrá funkce.

1.7 Navigation / Navigace

1.7.1 Map / Mapa
1.7.1.1 Map Theme / Téma mapy

Můžete ovlivnit vzhled mapy. Máte na výběr ze tří možností:

  • Classic / Klasické – Já dávám přednost defaultnímu vzhledu. Prostě tomu, jak autor mapového podkladu použití zamýšlel. Přijde mi to jako nejlepší možnost.
  • Mountain Biking / Horská cyklistika – Teoreticky by měl zlepšit orientaci pro jízdu v terénu. Mně osobně tento vzhled mapy příliš neoslovil. Mnohem důležitější je samotný mapový podklad než nějaký pokus Garminu zlepšit jeho čitelnost.
  • High Contrast / Vysoký kontrast – Z velké části přepne podklad do lépe čitelných barev. Zároveň ale odstraní z mapy spoustu podrobností – zvláště turistické značky. Dokážu si představit, že je to dobré pro silniční cyklisty, ale pro orientaci v terénu nevhodné.
Zleva Classic, Mountains Biking, High Contrast
1.7.1.2 Popularity Map / Mapa oblíben.

Umožní vám zvýraznit v mapovém podkladu oblíbené cesty. Při běžném provozu se to asi může hodit, ale bikepacking je často o objevování tras, které vůbec nejsou oblíbené a kam by se normální smrtelník ani nevydal. Proto mám toto nastavení vypnuté, aby mě zbytečně nesvádělo na líbivé stezky.

1.7.2.1.3 Orientation / Orientace

Rozhodně „Track Up / Po směru jízdy“, Nejsnáze se budete orientovat.

1.7.2.1.4 Auto Zoom / Aut. měřítko

Tady je to hodně o osobní preferenci. Auto zoom má správně dělat to, že čím jedete rychleji, tím se mi mapa více oddálí … a naopak. Jenže já prostě nerad vidím, když se mi mapa mění pod rukama a nedokážu odhadnout měřítko.

Radši si nastavím zoom na pevnou úroveň. Mimochodem, rychlý způsob, jak při navigaci měnit zoom – podržte dlouze tlačítko menu a pak se vám objeví šipky pro zoom in/out.

1.7.2.1.5 Map Visibility / Viditelnost mapy

Tohle je velmi mocný nástroj, se kterým se dá zlepšit čitelnost mapy. Spojím to s filosofickou otázkou, proč mapu potřebuju a proč nechci jezdit podle čáry.

Mapy v navigaci mi neslouží pro to, abych brouzdal po okolí a díval se, co mě čeká. Ani není dotyková, takže to procházení by nebylo jednoduché a radši vytáhnu telefon a zkouknu to tam. Mapy v navigaci mi slouží k tomu abych:

  • Se ujistil, že jsem na trase
  • Aby mi pomohla na křižovatkách s volbou té správně pěšinky
  • Případně vyhodnotit, že cesta má vést přes les a já jedu po poli.
  • Nebo po jaké straně potoka vede trať.

To znamená, že já tam nepotřebuju vidět, kde je jaká skála, jak se která ulice jmenuje a vlastně ani v jakém městě jsem. Já chci vidět převážně cesty, případně zájmové body. Proto:

  • Map Visibility Mode / Režim viditel. mapy – nastavit Custom, abych si mohl nastavit položky níže.
  • Shaded Relief / Stínovaný obrys– vypnu. Ono se to snaží vystínovat kopce, ale zhoršuje to čitelnost.
  • Detail / Detail– Least. Chci nejméně detailů.
  • Text Size / Velikost textu– Všechno kromě User Locations na nejmenší. Nepotřebuji to vidět.
  • Zoom Levels / Úroveň přiblížení – Vypnout všechno kromě User Locations. Opět, nic jiného mě nezajímá. Naopak User Locations bych chtěl vidět při jakémkoliv zoomu.
1.7.2.1.6 Map Information / Mapové informace

Můžete si zapnout a vypnout mapové podklady. O tom, co já osobně v podkladu hledám, si můžete přečíst v odstavci výše. Aktuálně používám mapy „V0174“ (neptejte se co to je za název), kde jsou i turistické značky. Výhoda je, že mapy se generují prakticky pro všechny evropské státy.

Srovnání mapového podkladu
1.7.2.1.7 Draw Contours / Kreslit vrstevnice

Vrstevnice. Spíš jsem zastánce jejich vypnutí. Aby se mi nepletly s cestami.

1.7.2.2 Routing / Trasování

Nemusí vás moc zajímat. Slouží pouze pro vyhledávání tras přímo v computeru. Pokud máte trasu přesně danou, nejspíše to nevyužijete. Dokážu si představit, že pokud budete potřebovat odbočit z trasy a dojet např. do servisu v sousedním městě, může se hodit. Ale osobně jsem si s tím nikdy nehrál.

1.8 GPS Mode / Režim GPS

„Pouze GPS“. Požere to nejméně. Teoreticky nebudete mít tak přesnou polohu.

Další nastavení už bohužel není možné uložit pro každý profil zvlášť.

2. Sensors / Snímače

Mých magických 30 hodin vystačí s jedním zapnutím čidlem – wattmetrem. Doporučuji vypnout všechny sensory, které nevyužijete, aby je to zbytečně nehledalo.

3. Safety & Tracking / Bezpečnost a sledování

Bezpečnost je sice důležitá … ale vyžaduje spárování s mobilním telefonem, což samozřejmě zase žere baterky. Detekce nehod mi přijde vhodně nastavená pro manželský pár na výletě. Když trochu chytnu za brzdy, už by Edge chtěl posílat mojí lokaci na záchranná čísla, že jsem se vysekal. A já akorát musím hledat, jak to rychle vypnout.

A tracking je sice krásná věc, aby vás lidé mohli sledoval, ale tam je žraní baterky nemístné.

4. Connected Features / Připojené funkce

Zde se dá vypnout Wi-Fi i spárování s telefonem. Obojí se pro ušetření baterie hodí.

5. Battery Save Mode / Režim úspory baterie

Tak přesně tohle si vypínám. Šetření baterie je sice fajn, ale tato konkrétní volba má příliš velkou cenu. Automaticky vypíná display po neaktivitě. Poslední, co chci ve sjezdu řešit, je špatlat po tlačítkách, abych se ujistil, že jedu správně.

Radši si vezmu větší powerbanku.

6. System / Systém

6.1 Display / Displej

Doporučuji vypnout automatickou detekci jasu a dát ji na pevno na 10 %. Nemyslím, že bych měl kdovíjak dobré oči a v pohodě si s tím vystačím. Stejně tak mám podsvícení trvalé zapnuté, abych ve sjezdech nemusel navigaci probouzet.

„Color mode / Barevný režim“ mám na „Day / Den“, ale tohle beru jako osobní preferenci. Mapa ve tmavém režimu mi přišla nepřehledná. Záleží i na podkladu.

Všimněte si, jak se na tmavém režimu ztratí některé cesty

6.2 Data Recording / Nahrávání dat

Já mám „Recording Interval 1s / Interval nahrávání 1s“. Chci mít co nejpřesnější data a nemyslím, že by to na výdrž baterie měla velký vliv.

Zdejší nastavení jsou trochu utopená mimo Settings, ale o to důležitější.

Turn Guidance / Prův. odbočov.

Zapnutím této funkce Garminu říkám, aby mě upozorňoval na odbočky. To na první pohled zní hrozně dobře, ale není to tak jednostranné:

  • Pokud máte nahranou dlouhou trasu, což je při bikepackingu běžná záležitost, bude její načtení trvat klidně několik minut. A čekat někde v dešti kudy jet není příjemný zážitek. (mám indicie, že v novějších verzích se to zlepšilo)
  • Garmin si myslí že mi pomůže, pokud mi křižovatky promítne nějakým speciálním způsobem. Ztratím svoji šipku na mapě a ukážeme mi místo, kam prý za 20 vteřin dorazím. To je naprosto nemožné. V takovou chvíli panikařím a nevím, kde jsem. Já chci vidět, kde jsem!
  • Upozornění na odbočky může být užitečná věc spolu se spořičem baterie. Navigace se vám automaticky probudí v případě odbočky. Naučil jsem se ale na to nespoléhat. Garmin má občas jiný názor na to, co je odbočka a co znamená, že jedu rovně. Na silnici to asi bude lepší než v terénu.

Z důvodů výše uvedených si funkcionalitu vypínám.

Off Crs. Warning / Mimo trasu

A tohle je zase příjemné. Upozorní vás, pokud sjedete z cesty.

Shrnutí

Musím říct, že já jsem se při sepisování tohoto článku hodně naučil. Jednak proto, že Garmin neustále vydává nové verze, které přidávají nové funkce. Druhak proto, že vysvětlit to všechno vyžaduje hlubší pochopení než povrchní uživatelskou zkušenost.

I nadále se chystám s Garmin Edge 530 jezdit a Etrex ukládám do šuplíku. Jeho čas ale klidně někdy může přijít. Každý závod má totiž specifické podmínky a je třeba pro něj zvolil vhodnou taktiku i vybavení.

Pokud máte nějaké nejasnosti nebo dotazy, rád je zodpovím v komentářích. Pokud máte nějaký vlastní tip, co navigace ještě dokáže, ještě radši si počtu.

Michal Ozogán
Facebook Strava Twitter

11 komentářů

  1. Ahoj Michale
    Dík za parádní článek.
    Mám 530 teprve asi dva týdny a tak se tvoje zkušenosti především co se týče úspory aku moc hodí.
    Nemyslíš, že by byl ještě potenciál úspory v tom ten gpx track vůbec nespouštět, ale jen nastavit „Always Display / Zobraz. vždy“ a v podstatě nenavigovat ?
    Je mi jasný, že se tím člověk připraví o dost funkcí (Off Crs. Warning nebo ten itinerář trasových bodů), ale zas kdyby to ještě nějak zásadně prodloužilo výdrž baterky …??
    Nemáš to třeba vyzkoušený?
    Jarda H.

    1. Ahoj,

      taky mě to napadlo, když jsem ten článek psal. Určitě by to využili i lidi, co jezdí takzvaně podle čáry (bez mapy) a jsou s šetřením baterie až na dřeň. Nemyslím, že by ta úspora byla veliká. I kdyby to přidalo výdrži několik hodin (což si nemyslím), nestálo by mi to za to.

      I když ti trasa zůstane zobrazená na mapě, není tak zvýrazněná, jako když opravdu používáš navigaci. Před lety na staré Dakotě mi občas dělalo problém rozeznat, co je trasa a co cyklostezka (ale záleží na mapovém podkladu). Při navigaci to navíc zobrazuje i směrové šipky. Před pár lety jel někdo na Mílích asi 10 kilometrů proti směru 😅

      A hlavně ztráta funkce itineráře by mě hodně bolela. Pokud by mi docházela baterie a neměl bych možnost nabíjet, prvně bych odpojil sensory a zapnul šetření baterie, aby se mi vypínal display.

  2. Ahoj velice pekné čítanie. Sám používam 830 s ktorým som absolvoval 1000 míľ minulý rok. Som celkom spokojný ale aj tak by som mal dve otázky.
    Obrazovku mapa mám nastavenú tak že keď idem mapa sa otáča aby som šiel stále hore. Toto mi vyhovuje keď idem rýchlejšie ako napríklad 9 km/h tak je mapa pekne stabilná a ukazuje pekne smerom hore. Keď je moja rýchlosť pomalšia napr. keď stlačím do kopca mapa sa neustále točí natáča ako keby nevedela ktorým smerom sa pohybujem. Niekedy sa mi aj úplne otočí o 180°. Viem že na toto asi nie je žiadne nastavenie len to tu uvádzam ako informáciu. Možno si zažil tiež niečo podobné.
    Ale druhá otázka ma zaujíma oveľa viac. Posledný rok som si tiež zadovážil watt meter. Rád by som sa podľa neho orientoval pri takýchto dlhých pretekoch. Ako si si prosím ťa vypočítal limit wattov ktorý nechceš prekročiť poprípade na akých priemerných wattoch sa chceš za celý deň držať. Moje namerané FTP je 311 W. Problematika wattmetra a dlhých bikepackingových výletov ma zaujíma tak mi napadlo či si neuvažoval o tom aj niečo rozsiahlejšie napísať. Ďakujem pekne za odpoveď a nech to šľape ;).

    1. Ahoj,

      1. Máš pravdu, že jsem se s tím setkal. Při nějakém módu se mi mapa automaticky oddálí a asi si myslí, že jsem se zastavil a rozhlížím se. Trochu jsem googlil – zkus vypnout v nastavení “MTB/CX” položku ForkSight. Prý to způsobuje. Jako určování směru není s GPS přesné, pokud se nepohybuješ. Ale ty garminy mají elektronický kompas, což by tomu mělo pomoct.

      2. Taky ještě nemám wattmetr příliš dlouho. Vlastně jsem začal tím nejjednodušším a snažil jsem se držet zóny 2. Což jsem aplikoval na všechny závody loňska. Letos bych to chtěl trochu lépe vymyslet, ale zatím to nemám připravené. Na začátku a do kopců by se dalo chodit i do zóny 3, ale jsou to zatím jen domněnky. Bude třeba to vyzkoušet. To je ostatně jediný způsob, jak správnou mez hledat. Začal bych někde v té druhé zóně … ale vždycky nakonec dojdeš do stavu, kdy to nebude udržitelný a budeš řád, že budeš šlapat aspoň něco. Myslím, že Míle jsem se snažil jezdit ze začátku na 180-200 wattů.

      Ať se daří.

  3. Ahoj Michale
    diky za supr info,dost mi to pomohlo při nastavování.
    530 mám teď krátce a učím se s ní.
    Mohl bys mi poradit jak ji spárovat se Stravou.
    Díky za odpověd Petr

  4. Diky moc, Edge uz mam nekolik mesicu ale az po precteni tohoto clanku jsem se dokopal ho poradne nastavit 🙂

  5. Ahoj, super článek. Sám používám Edge 830, po přečtení tvého článku jsem zkusil V0174 mapy ( kdy jsem vypnul všechny ostatní mapové podklady) a skoro pokaždé se mně navigací při načítání sekne, nemáš podobnou zkušenost?

      1. Někdy hned při načátíní trasy (vyřešil jsem vypnutím textové navigace), pravidelně se ovšem všechno kousne během jízdy, kdy musím Edge natvrdo restartovat a znovu rozjet. Při použití jiných mapových podkladů vše OK.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.