Fidlock – bezkošíkové lahve

Když jsem si před asi třemi lety vybíral košík na kolo a láhev, z nabídky trhu jsem nebyl vyloženě nadšený – žádná kombinace se mi příliš nelíbila. Potom jsem objevil tzv. bezkošíkové lahve od Fabricu, což bylo řešení nejen velmi pohledné, ale i s bezkonkurenční cenou okolo 380 Kč. Dva „špunty“ v rámu nijak nevyčnívaly a láhev se do nich zasouvala poměrně snadno. Prvních 1000 km nebyl s vypadáváním problém, poté se plastové „špunty“ ošoupaly a já v každém sjezdu musel jet krokem, aby láhev při kompresi nevyletěla. V balení byly i náhradní „špunty“, ale to problém s vypadáváním řeší jen dočasně. Na městském singlespeedu nebo silničce by tyto nevýhody nemusely být tak patrné, ale do terénu je toto řešení nevhodné.

Láhev od Fabricu

Fidlock

S Fabricem jsem vydržel lehce přes rok, dokud jsem neobjevil Fidlock – německá firma, která se primárně specializuje na dodávání magnetických spojů, např. Camelbaku (připojení hadičky k popruhu) nebo Apiduře (racing top tube). Stále se jedná o bezkošíkové řešení, ale oproti Fabricu už není tak nenápadné. Zato je velmi funkční.

Stejně jako běžná kombinace košík – láhev, je i tady část, která se pomocí dvou šroubů namontuje do rámu, a láhev s úchytem, která se k ní připojí. Uchycení láhve do rámu se provádí za pomoci magnetů prostým zacvaknutím, kdy do sebe zapadnou mechanické západky. Uvolnění z „košíku“ probíhá rotačním pohybem po směru hodin. Vše je navrženo blbuvzdorně, takže ani láhev, ani úchyt na rám nemůžete dát obráceně. Při výměně zašlé láhve stačí koupit jen samotnou plastovou láhev za 300 Kč, a ne celý systém s magnety za 1000 Kč.

Nikdy se mi nestalo, že by Fidlock za jízdy samovolně vypadnul. Jen jednou jsem se druhou lahví místo do košíku nešťastně trefil do Fidlocku a tím ho uvolnil.

Po necelém roce používání mi prasknul pásek, který dodatečně posílil spoj druhého magnetu s lahví, aby enduristi nevytrhávali agresivní jízdou láhev z úchytu. Náhradní pásek mi v rámci reklamace byl zaslán příliš krátký, tak jsem do srpna 2020 jezdil bez něj bez vlivu na funkci, proto ho na většině mých letošních fotek nenajdete.

Košík nebo bezkošík

Je otázkou, jaký je důvod, proč se vzdát běžného košíku ve prospěch bezkošíkového řešení. Funkční rozdíl nejspíš nenajdete, ale bez košíku budete určitě víc cool:

  • Jednodušší a čistší vzhled
  • Zacvakávání a vycvakávání je vysoce návykové
  • Nulová šance na vypadnutí
  • Vyšší cena
  • Nepatrně vyšší hmotnost 114 g
  • Při ztrátě láhve jste nahraní
  • Mírně obtížnější umisťování láhve do rámu
  • Obtížná kompatibilita s pumpičkou na rámu
  • Oproti běžné lahvi je Fidlock vyšší a užší

Závěr

Řešení od Fidlocku mě nesmírně baví a používám jej na kole jako svou primární láhev již více než dva roky. Jsem rád, že se nenaplnila slova prodejce, který mi Fidlock prodával, a já si nemusím v případě jeho nefunkčnosti vyvíjet své vlastní řešení. Přestože se jedná o poměrně drahé řešení, díky jeho spolehlivosti a projevu na cenu brzy přestanete myslet.

Fidlock Bike kromě 600ml láhve nabízí i dvě menší velikosti, pouzdro na nářadí nebo univerzální držák třeba na banán. Zároveň je dostupná i varianta pro připnutí na batoh nebo na jakoukoliv trubku. Ostatní magnetické spoje dodává Fidlock jako dodavatel a můžete si je koupit až s hotovým produktem nebo v omezené nabídce i jako spotřebitelé.



💬 Zatím bez komentáře

Líbil se ti článek? Něco bys vylepšil? Máš nějaký dotaz? Dej nám vědět do komentáře 👇

Avatar

Mohlo by vás zajímat ...

Report z Bohemia Divide 2022

Po minulém a z mé strany nevydařeném ročníku jsem se znovu postavil na start BD. Tentokrát jsem nepodcenil přípravu těsně před závodem, raději si vše zabalil víc na jistotu a týden před akcí se snažil co nejvíc spát. V podzimních podmínkách moc zkušeností s noční jízdou nebo spaním nemám, tak mě trochu děsil pohled na předpověď počasí.... Číst dále