Cyklopočítač Bryton Rider S510
Taiwanská firma Bryton se zabývá vývojem cyklopočítačů, radarů a dalšího příslušenství. Dostal jsem k testování model Bryton Rider S510, který se řadí do jejich střední třídy. Pro mě to bylo zajímavé srovnání proti řadě Edge 840 od Garminu a byla skvělá příležitost si vyzkoušet, jak to dělají jinde.
📏 Konstrukce
Bryton S510 váží 96 gramů (podle mojí váhy dokonce jen 94) a jeho barevný displej má 2,8 palce. Je o dvě desetiny větší než Garmin a po stranách má rozhodně menší okraje. Použitý TFT displej má dobrou čitelnost a solidní výdrž baterie. Dle výrobce vydrží navigace až 30 hodin - bude záležet na konkrétním nastavení. Dle testů to opravdu odpovídá - zkoušel jsem s waťákem a tepákem - škoda, že se nedá např. vypnout spárování s telefonem, bateria by tak vydržela jistě více.
Navigace se nabíjí moderním USB-C portem. Držák navigace je proprietární - přímo od Brytonu - ale existuje konverzní sada pro garminovský, takže budete moct používat libovolné držáky. Sadu je nutné koupit samostatně a za pomoci šroubováku vyměnit. V rohu nechybí očko na provázek.
Je kompatibilní s Bluetooth i ANT senzory (klasické - tep, watty, rychlost, kadence, ale i řazení a radar), vodotěsný - vydrží v hloubce jednoho metru až 30 minut, je vybavený barometrem pro přesné měření nadmořské výšky a nechybí senzor teploty. Co se týče družicových standardů podporuje GPS, Glonass, Galileo, BeiDou a QZSS (japonská GPS ;)).
Co se týče přesnosti GPS, tak je myslím na dobré úrovni, ale Garmin 840 byl na tom o něco lépe (k porovnání na Mapy.cz). V několika zatáčkách zaznamenal polohu lépe, ale při samotné jízdě jsem to vůbec nezaznamenal. Na 1400 výškových metrech mi Bryton zaznamenal o 170 více. Asi bych v tomto případě věřil spíše Brytonu, protože při přepočítání stoupání přes GPX studio se výsledek blížil spíš jemu. I teplotu měřil nižší, ale nemám proti čemu kalibrovat, kdo je přesnější.
K ovládání slouží 4 tlačítka:
- Zapínací + zamykání displeje
- Lap tlačítko - pouští další okruh
- Start + stop záznamu
- Přepínání stránek
Co je pro mě zklamání, tak tlačítky není možné udělat nic jiného. Tj. není možné potvrzovat volby, zoomovat či posunovat mapu. To je problém za mokra nebo v zimě, když mám tlusté rukavice. Nicméně musím uznat, že i za mokra je zařízení relativně ovladatelné. Pořád to ale není úplně komfortní, zvláště protože některé volby mají dlouhou odezvu.
Navigace i aplikace jsou v češtině. Web není. Občas se objeví něco v čínštině, slovenštině nebo angličtině, ale 99 % je přeloženo a není problém se v tom vyznat.
🌐 Navigace, mapy a plánování tras
Pokud jezdíte bikepacking, tohle asi bude jedna z nejdůležitějších kapitol.
🗺️ Mapy
Zařízení vám přijde s předinstalovanými mapami pro váš region. Můžete využít pouze ty, které poskytuje přímo Bryton. Ty jsou samozřejmě založené na OpenStreetMap. Aktualizovat nebo přidat další jde pouze přes počítač a jejich aplikaci Bryton Update Tool. Navigaci musíte k počítači připojit přes kabel. Pak si můžete vybrat regiony, nebo jen čtverce, které chcete do navigace stáhnout nebo aktualizovat.
Jak mapa vypadá? Nehledejte na ní turistické ani cyklistické značení. Zobrazené informace jsou vcelku základní, což může být v některých případech výhoda. Silnice jsou pořádně tučné a na silniční cyklistiku to je suprové zobrazení.
- Tmavě zelené plochy jsou lesy
- Světle zelené plochy jsou pole a louky
- Šedé plochy jsou většinou zástavba, ale asi i ostatní plochy, na které nezbyla barva
- Co se čar týče - cesty jsou tečkované, černé, bílé a žluté (velké silnice). Často mi přišlo že jejich zobrazení na mapě moc neodpovídalo realitě. Vodní toky jsou modrou, železnice černou s šedým okrajem
- Na mapě můžete vidět i následující body zájmu - autobusové zastávky, toalety, nemocnice, parkování pro kola, prodejny kol, kavárny, lékárny, ubytování, metro (reálně to jsou spíš vlaky), přístřešky, obchody a info cedule 🤨
POI jsou vidět při přiblížení na 100m. Co se nastavení zobrazení týče, tak autobusové zastávky si můžete vypnout. Zbytek vypínáte nebo zapínáte všechen najednou.
Při brouzdání se mapa vykresluje vcelku rychle, ale pohyb není plynulý a trhá se. Na nějaké hledání v mapě to moc není i kvůli chybějícím podrobnostem. Jakmile se víc oddálíte, pohybuje se v tom o poznání hůře.
🛣️ Vytváření trasy
Pokud se chcete znavigovat, máte několik možností. Můžete si nechat vytvořit rychlou trasu přímo Brytonem a to několika způsoby:
Přímo v navigaci
- Pro vygenerování trasy je vždycky nutné mít spárovaný telefon a přístup k internetu.
- Vybíráte z navigace pro MTB, silniční kolo, motocykl a vozidlo.
- Využít lze nadiktování adresy, kam jedete - pokud nefouká, funguje to docela dobře. Detekce hlasu a adresy probíhá přes Google.
- Vybráním místa v mapě, kam chcete jet.
- Můžete si vygenerovat vyhlídkový okruh o délce 2 - 150 kilometrů.
Přes telefon
- Najdete si místo, kam se chcete navigovat - zadáním adresy nebo vybráním bodu na mapě.
- Po odeslání do zařízení se trasa okamžitě spustí a začne vás navigovat - funguje to docela rychle.
Nebo si v Brytonu naklikáte trasu za pomoci průjezdních bodů a budete si ji moct trvale stáhnout do navigace pro opakované použití bez aplikace.
Přes web - naklikáním průjezdních bodů si můžete vytvořit trasu a tu později přes mobilní aplikaci poslat do navigace.
Přes telefon - i zde si můžete naklikat trasu z průjezdních bodů. Výhodou je, že si můžete pro každý úsek nastavit jiný typ dopravního prostředku - silniční kolo nebo MTB.
Nahrát můžete i trasu z vlastních zdrojů v GPX nebo FIT formátu - například z mapy.com. Teď se dostanu k upozorněním na odbočky. Máte možnost si v aplikace přetrasovat trasu tak, aby vedla po cestách, která má Bryton v paměti.
Co se týče rozdílů, tak nejsou nijak závratné - i když záleží jaký GPX tam nahráváte. Pokud si vytvoříte trasu na mapy.com v zahraničí a necháte si ji přetrasovat, měla by být téměř identická. V Česku se místy může mírně lišit. Schválně jsem si vytvořil trasu mezi pražskou a libereckou radnicí a porovnal originální trasu a tu přegenerovanou Brytonem. Občas tam je podivná zajížďka, ale na těch ~120 kilometrech se liší vzdálenostně o zhruba 600 metrů. Pokud jste na desktopu, můžete se na rozdíly podívat na mapách.com. Pokud máte GPX, která vznikla projetím nějakého úseku, může se lišit víc v případě, že se jezdilo mimo zaznamenané cesty.
Pokud si vlastní GPX trasu nepřevedete, Bryton vám i tak bude dávat upozornění na odbočky, ale bude jich mnohem méně. Při přetrasování se na mapě mohou objevit dvě trasy - fialovou - originální a modrou - tu, kterou připravil Bryton. U modré zobrazí směrové šipky. Nenašel jsem ani možnost rerouting vypnout.
Co se kvality zvolené trasy týče, tak na silniční kolo by to mohlo být dobré. Záleží samozřejmě jak kvalitní data jsou v OpenStreetMapách. Trasa se snaží vyhýbat silnicím první třídy a vést se po cyklostezkách. S MTB navigováním to nebude tak slavné. Nemůžu samozřejmě vědět, jak routování přesně funguje, ale nemyslím si, že bere v potaz cyklotrasy. Klidně vás v lese pošle na nějakou random cestu, která bude prudká a nesjízdná.
Zkusil jsem navrhnout trasu mezi nádražím Kovářská a hlavním nádražím v Plzni v Mapách.com vs Brytonem, pro silniční a offroad cyklistiku.
🚢 Navigování
Zvukový signál ze zařízení na odbočku není příliš silný a ve větru nebo silném provozu se dá přeslechnu. Co se týče notifikace, tak vidíte graficky kam zatáčíte, název ulice a vzdálenost křižovatky.
Pokud sjedete z trasy, navigace provede přetrasování. Bryton se vás snaží dovézt na původní trasu. Buď se vás snaží poslat zpátky nebo nám nabídne pokračovat s odbočením zpět na trasu v budoucnu. Takto naplánovaná trase je zobrazená modře.
V mobilní aplikaci si lze trasy upravovat, respektive jim přidávat body zájmu a stoupání - takhle možnost se mi hodně líbí. Stoupání se mi detekují automaticky, ale můžu je smazat nebo si přidat vlastní. Velmi užitečná funkce.
Body zájmu je možné přidávat pouze na trasu a ne mimo ni. Skládá se z názvu a ikonky. Přidává se buď kliknutím do mapy nebo zadáním kilometru. Obojí jde editovat pouze přes mobilní aplikaci a ne přes web.
Bohužel reálně body zájmu moc použitelné nejsou. Vy si jich sice můžete přidat, kolik chcete, ale potom při navigaci máte k dispozici pouze jedno datové pole - vzdálenost k příštímu body. Nevidíte nikde seznam všech bodů. Nevidíte ani, který bod je příští. Jenom dostanete notifikaci s názvem bodu, až k se k němu přiblížíte. Na nějaké větší plánování to není. Podobné to s kopci. Dozvíte se o nich, až když se přiblížíte k úpatí.
💪 Tréninkové funkce
Bryton podporuje všechny základní tréninkové funkce. Nastavíte si výšku, váhu, tepové a wattové zóny. Tréninky si můžete importovat z TrainingPeaks nebo vytvořit ručně v aplikaci nebo na webu. Plánovat intervaly lze na základě:
- Wattových zón
- Tepových zón na základě maximálního tepu nebo laktátového prahu
- Kadence
- Rychlosti
Cílem může být buď jedno číslo (jeť rychlostí X km/h) nebo si navolíte rozsah. Doba trvání se pak dá nastavit pro čas nebo vzdálenost. Co mi hodně chybí je nemožnost nastavit si konec intervalu ručně přes lap tlačítko.
V aplikaci se dá využít i kalendář a do něj si tréninky plánovat.
Bryton je vhodný i pro indoor trenažery, pro který má speciální režim bez GPS. Dá se s ním i spárovat a přes cyklopočítač např. nastavovat odpor nebo wattový cíl.
V navigaci i aplikaci si můžete prohlédnout absolvované jízdy. Vidíte všechny základní informace pro jednotlivé aktivity. Uvidíte základní přehledy kilometráže pro roky, měsíce a týdny, ale na pokročilejší analýzy bych doporučil si aktivity nahrávat do jiné, pokročilejší aplikace. Posílat je můžete jednoduše do Komootu, Relive, Ride with GPS, Stravy a TrainingPeaks.
🚴 Režimy cyklo-počítače
V navigaci můžete mít tři různé profily s vlastním nastavením. Na výběr je z MTB, Gravel, Silnice, Trenažér, Cyklokros a Dojíždění. Reálně to má vliv hlavně na to, jaké kolo se vám k aktivitě uloží. Pro každý profil můžete mít jiné nastavení datových obrazovek, alertů, live segmentů, stoupání atd.
Pro každý profil se vám taky počítá celková ujetá vzdálenost, čas a stoupání a klesání. Vzdálenost se vám dokonce počítá do dvou políček, což se může hodit při bikepackingu. Jedno z nich si vynulujete a bude se v něm počítat celková vzdálenost na konkrétním výletu. Druhé si necháte pro celkovou ujetou vzdálenost.
🗂️ Datové obrazovky
Můžete mít až 6 stránek s datovými obrazovkami a na každé až 10 políček. K dispozici jsou všechny základní informace i grafy.
Na obrazovce s mapou si můžete nastavit dvě datová pole.
🛎️ Další funkce
Rychlý přehled - pokud máte zapnutou aktivitu a tapnete na obrazovku, zobrazí se vám rychlý přehled s widgety. Tam si můžete upravit jas, uvidíte notifikace, datová pole, ovládání světel … Přizpůsobíte si to podle svého.
Skupinová jízda - umožňuje sdílet trasu a pozici s dalšími jezdci. Můžete si mezi sebou psát zprávy přes aplikace nebo cyklopočítač - pomocí hlasového vstupu.
Live segmenty - Poukud máte Strava premium, můžete si přímo do navigace stáhnout až 50 segmentů. Když se potom k němu přiblížíte, vybafne na vás obrazovka a budete moct začít soupeřit.
Alerty - Můžete si nastavit různé alerty, které na vás vyskočí každých x kilometrů, minut, kalendářní čas nebo při překročení tepovky.
Automatická detekce stoupání - Bryton tomu říká Climb Challenge 2.0. Pokud nejedete po naplánované trase, automaticky detekuje stoupání, kterými se pravděpodobně vydáte. Zobrazí vám sklon pro jednotlivé části, vzdálenost a výškové metry. Můžete si nastavit, zda detekovat všechna nebo jen velká stoupání.
📐 Shrnutí
Co se hardwaru týče, je Bryton Rider S510 na velmi dobré úrovni v jistých ohledech dokonce předčí i Garmin. Displej má lepší svítivost a je o kousek větší. A má taky lepší krytku USB-C portu, ale to je jen taková drobnost. Má plnou podporu různých GPS systémů, teploměr, barometr, ANT i Bluetooth - všechno důležité. Jen kdyby se ta tlačítka dala používat na ovládáního celého zařízení…
Se softwarem to už je horší. Webová aplikace je mizérie. Nedodržuje ani základní UX pravidla a chybí ji i základní funkce jako možnost si vyexportovat aktivitu. Mobilní aplikace je o něco lepší. Neříkám, že je dokonalá nebo hezká, ale už tam uděláte všechno, co potřebujete. V jednotlivých aktivitách vidíte všechna důležitá data a můžete si prohlížet grafíčky. Přes appku se dají nastavit i datové obrazovky.
Mapa se hodí spíš pro silniční nebo méně náročnou cyklistiku. Pokud chcete vyrazit do terénu, tak to bude s orientací horší. Nejsou tam ani vrstevnice. Jsme specifický trh, máme velmi hustou síť pěšin kudy se dá jezdit. Na druhou stranu, že bych s ní nějak extra bloudil, to nemůžu říct.
Mezi výhody Brytonu rozhodně patří cena (v době psaní recenze o cca 3 tisíce korun levnější) a méně funkcí - to sice zní jako divná výhoda, ale Garmin může být pro některé uživatele příliš složitý. Rider S510 tolik možností nemá a díky tomu je prostě jednodušší.
Pokud bych byl „běžný“ uživatel, co plánuje trasy na mapách.com, jezdí si „pro radost“ nebo trénuje na trenažeru, a nahrává si vyjížďky na Stravu, je úplně Bryton dostatečný. Pokud bych ale chtěl pokročilejší funkce, pořádnou mapu, rozsáhlou customizaci nebo analýzy tréninku, Garmin v tomhle zůstává lepší volbou.
Výhody
- Cena
- Kvalitní hardware
- Výdrž
- Jednoduchost
Nevýhody
- Horší software
- Nedotažené body zájmu
- Chybí pokročilá nastavení
- V mapě nejsou turistické a cyklotrasy
Hodnocení: 3,6/5
Zveřejněno
Napsal Michal Ozogán
S bikepackingem jsem začal v roce 2015. Nevěděl jsem nic o kolech ani o přežití v přírodě. Od té doby jsem najezdil desítky tisíc kilometrů u nás, na Slovensku, ale i v Alpách nebo Spojených státech.
Je pro vás obsah přínosný? Podpořte tvorbu dalších článků, nástrojů a videí na Ko-Fi.
💬 Zatím bez komentáře
Líbil se ti článek? Něco bys vylepšil? Máš nějaký dotaz? Dej nám vědět do komentáře 👇
Mohlo by vás zajímat ...
🎞️ Garmin mapy zdarma – kde je stáhnout a jak nainstalovat
Jak si vybrat, stáhnout a nainstalovat mapy zdarma do svého Garmin Edge zařízení. Proč existuje tolik druhů map vycházejících z OpenStreetMap a čím se liší? Existuje vůbec jedna dokonalá mapa pro všechny země?... Číst dále
🎞️ Co brát na bikepacking pro opravu a údržbu kola i vybavení
Obsáhlý manuál, co všechno je dobré si vozit s sebou na bikepacking, aby bylo moje kolo pojízdné. Příklady problémů, kterou vás mohou potkat na cestě a jak vás pár gramů může zachránit. Už nikdy si nebudete muset volat odvoz.... Číst dále