Co si vzít s sebou a jak si zabalit

Je poměrně užitečné dopředu vědět, co všechno si s sebou zabalíte a jak si jednotlivé kusy na kole rozložíte. Možná se to nezdá být takovou vědou, ale o výbavě a jejím rozložení se každý bikepacker velmi napřemýšlí. Přeci jen to zásadně ovlivní chování kola za jízdy, jeho hmotnost při zvedání i vaši rychlost.

Pokud očekáváte, že vám tu ukážeme seznam věcí, které vozíme, tak neukážeme. Minimálě ne dnes, časem na to dojít může. Výbava je velmi subjektivní, někdo jede spíš na jistotu na těžko, jiní lehce riskují, ale zase mají o pár kil méně. Ani jeden přístup není všeobecně správný, takže si budete muset najít ten, který vám vyhovuje, přesto jsme se zamysleli a dali dohromady principy, jež obecně aplikovat lze. Najdete je na následujících řádcích.

Tyto principy vám ve výsledku můžou ušetřit desetitíce, tak se jich zkuste držet.

Berte toho míň, nejedete na Aljašku, dozásobit se dá všude, víc si to užijete

Pokud se zrovna nechystáte do pouště, nebo do neprobádaných končin Sibiře, nemusíte si brát moc velké zásoby živin. Jídlo můžete velmi jednoduše koupit i v zapadlých vesničkách o několika desítkách obyvatel, sehnat vodu je ještě jednodušší, často ji naleznete i mimo civilizaci v podobě potůčků a pramenů.

Brát si třílitrový camelbak a k tomu ještě dva bidony není zrovna prozíravé. Většinou totiž s menším celkovým objemem využíváte zdroje častěji a spíš si dáte pozor, aby vám pití nedošlo. Když máte téměř bezedný vak, může vás jeho vyprázdnění nemile překvapit v nejhorší možnou chvíli. O nadbytečné hmotnosti se raději zmiňovat nebudu.

Co platí pro jídlo a pití, platí i pro oblečení nebo další doplňky. Je nesmyslné brát si v létě tři bundy, protože během posledního století dvakrát sněžilo. Většinou je lepší, když přesně víte, do jakých teplot je vaše výbava ještě komfortní a kde už není, sledovat předpověď a pak se buď připravit na krušnější krátkodobé chvíle, než se tahat týdny se zbytečnými kily navíc. Pokud zjistíte, že už jste za hranou komfortu, je dobré mít nějaké řešení – většinou se dá pod bundu obléknout spacák nebo izotermická folie, což jsou věci, které s sebou běžně máte.

S celkově lehčí výbavou je pak mnohem větší zábava, ujedete víc kilometrů a nebudete tahat tak těžké kolo.

Pár velkých věcí a milion drobností

https://www.instagram.com/p/B3PJnxfFdyC/

Když už jsme u těch věcí, je potřeba je někam umístit. Brašnám se budeme podrobněji věnovat příští týden, přesto je dnes lehce zmíním. Když se zamyslíte nad věcmi, které berete s sebou, zjistíte, že vezete pár objemných položek a asi milion drobností. A ještě k tomu je často potřebujete při ruce.

Brašny samotné by tedy měly komfortně pobrat vše potřebné. Zkuste si při jejich výběru představit, kde jakou položku povezete a kde ji budete chtít využít. Je krásně vidět, jak se mění trendy. Ještě v roce 2014 bylo na závodech k vidění mnoho batohů v kombinaci s maximálně jednou podsedlovou brašnou, později už se přešlo na kombinaci přední a zadní brašny, zatímco dnes je nabídka brašen tak široká, že si vybere skoro každý. Když ne, může si je sám ušít, návody na to existují. Každopádně je krásné sledovat, jak se z objemných brašen mění nabídka na menší, lehčí a přístupnější.

Výrobci si totiž uvědomili, že to není pouze o objemu, ale i o jeho dosažitelnosti a využitelnosti.

Při ruce se vyplatí mít drobné jídlo, telefon a jiné drobnosti používané při jízdě a jednu vrstvu na přioblečení. Často jedete v počasí, kdy se do kopce zapotíte, ale z kopce byste riskovali prochladnutí.

Prostor pro jídlo a strejčka příhodu

V pohodlí domova můžete často zapomenout na nutnost vézt s sebou jídlo, nebo něco podobného. Mějte ve svých brašnách malou prostorovou rezervu, kam umístíte případné nálezy z cest nebo víc jídla na delší přesuny bez míst k zazásobení.

Berte lehké věci, sepiště si hmotnosti

Když už máte ujasněno, co si povezete, a chcete se v tom dál šťourat, je logickým krokem sepsání si všech věcí z výbavy včetně jejich hmotnosti. Právě na váze uvidíte, co se na těžkém kole projevuje nejvíc, a pomůže vám to při rozhodování, zda danou věc vzít, či nikoliv.

Levně je lehce

Ačkoliv to může znít nelogicky, nejnižší hmotnosti nedosáhne člověk s nejdražší výbavou, ale ten, kdo si nekoupí nic (do jisté míry). Je to tak vůbec první odvětví sportu, kde není materiální podpora až takovou výhodou. Samozřejmě za vyšší cenu dosáhnete lehčích produktů, ale když si je nevezmete vůbec, ušetříte nejen hmotnost, ale i peněženku nebo účet.

Nekupujte jednorázové produkty

Výrobci specializovaných produktů a sportovního vybavení jsou velmi šikovní a často vám prodají i to, co nechcete, nebo si vezmete jen tak pro jistotu. Stává se, že si na týdenní závod nakoupíte výrobky, které pak budete mít po zbytek roku na poličce ve sklepě, nebo které později se ztrátou prodáte. Případně máte speciální výbavu, kterou využijete jen na závodech.

Odpovězte si sami, jestli něco takového chcete mít, nebo jestli si podobných věcí (třeba brašny, navigaci nebo ergonomické doplňky) koupíte minimum.

První akce nedokonale, další lépe

Je vhodné mít všechno vyzkoušené dopředu. Pokud vás čeká první akce a vy nevíte, co si pořídit, vykašlete se na různá doporučení a jeďte s tím, co máte nebo co si půjčíte od známých. Klidně na starém kole, klidně s obrovským batohem, klidně o 10 kg těžší. Nejedete na výsledek, jedete zjistit, co potřebujete, a jedete to zažít.

Jakmile zjistíte, o čem to všechno je a co doopravdy využijete a potřebujete, kupte si kvalitní vybavení, do té doby se vystavujete riziku zbytečného utrácení.

Berte kvalitu

Nemá smysl si kupovat nejlevnější vybavení, většinou jen zjistíte, že výrobce někde šetřil a že si stejně budete kupovat to dražší. Nebo zjistíte, že úžasně výhodné brašny nejsou nepromokavé, a že vás světlo z Číny nechá ve tmě, protože přestane po 3 dnech fungovat. Víc doplňovat netřeba, vše potřebné je v předchozím bodě.

Podívejte se do budoucna

Po předchozích dvou bodech je tento možná už lehce nadbytečný, ale až se budete rozhodovat mezi různými variantami produktu, zvažte i to, jakými bikepackery se chcete stát a která varianta k vám půjde do budoucna líp.

Ultralight je i o málo věcech

Principy ultralightu si tu dnes moc vysvětlovat nebudeme, jen bych rád upozornil na skutečnost, že nejde pouze o co nejnižší hmotnost, ale i o co nejmenší počet věcí. Tady nejde tolik o fyzičku, ale o psychiku. Těžko se to předává, ale když máte málo věcí, jede se vám uvolněněji, máte více duševního prostoru, cítíte se přirozeněji a můžete líp přemýšlet.

Pravděpodobnost poruchy a náhradní díly

Zamyslete se nad různými poruchami, které jste řešili od doby, kdy jste se učili jezdit na kole. Já jednou přetrhl řetěz, jednou měl povolené sedlo a mnohokrát měl vyfouklé kolo nebo ohnutou patku. Žádné prasklé výplety, žádné osmičky, žádné prasklé rámy nebo podobně fatální závady.

Nyní se zamyslete nad pravděpodobností, s jakou se vám může něco podobného stát na trati dlouhé 1000 km. Samozřejmě zde máte naloženější kolo než běžně, jste unavení a méně pozorní, trať také není vedena pouze po silnici, ale terénem… Přesto je riziko nějaké větší poruchy skoro nulové a pokud by se vám náhodou něco přihodilo, určitě se budete schopni dostat do nejbližší civilizace s cykloservisem.

Takže neberte náhradní dráty do výpletu nebo náhradní lanka, je to akorát zátěž navíc, kterou budete potřebovat v okamžiku, kdy ji jednou necháte doma. Zákony schválnosti platí jako všude jinde. Většinou bude stačit multiklíč, něco na spojení řetězu, náhradní patka, sada na opravu prázdného kola a náhradní brzdové destičky.

Nedobalujte si věci na poslední chvíli

Pokud je v den startu pod mrakem a prší, pravděpodobně na sobě budete mít většinu oblečení a budete si chtít ještě nějaké do poloprázdných brašen přibalit. Nedělejte to. Potáhnete ho zbytečně a vám pak za hezkého počasí nebude stačit objem.

Doufám, že vám tímto výběrem ušetříme mnoho starostí a peněz. Pokud se tak stane, budeme rádi, když nám to dáte vědět, pozitivní zpětná vazba je tou nejlepší zpětnou vazbou.

Jaromír Šolc
Strava

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *