Spaní

Spánek patří mezi nejdůležitější aktivity, které vykonáváme mimo kolo. Během něj tělo regeneruje, abychom po několika hodinách zmobilizovali všechny své síly a vyrazili po trase dál. Je to taky časově nejnáročnější aktivita, proto je velmi důležité mít jí dostatek, ale ne přebytek. Příliš spánku tělu tolik neprospěje, ale málo ho zpomalí natolik, že by bylo bývalo lepší si tu hodinu přispat.

Spát nebo jet?

To je těžká otázka, na níž se velmi těžko odpovídá. Doba spánku se odvíjí od našich cílů – pokud jsme na roční cestě kolem světa, spíme každou noc více než na závodu na 600 km. Obecně bychom mohli spánek dělit podle následujících dvou kritérií:

  • Celková délka akce – Když jedete kratší závod, nemusíte spát vůbec. Otázkou je, co to je kratší závod. Jedna nebo dvě noci beze spánku jsou asi představitelné pro většinu lidí, ale hranice leží mnohem dál. Sofiane Sehili jel na Atlas Mountain Race 2020 bezmála 1200 km za méně než 4 dny a během 4 nocí spal jen 2 hodiny a 15 minut. Podle něj je ta hranice (ne)spaní okolo 4 dní. Udělejte si z toho závěr sami.
  • Závodně či nezávodně – Nezávodně můžete spát 8 hodin hned od první noci, závodně se spánek výrazně krátí, protože se spaním nikam neposouváte. Pokud jedete na výsledek, tak je nejlepší první noc nespat a ty další 3 – 5 hodin dle nálady, vyčerpání, zimy, lenosti a jiných okolností.

Pokud by na vás kdykoliv během dne přišla spánková krize, kdy se vám budou zavírat oči a padat hlava, “power nap” by mohl pomoci. Jedná se o krátký spánek (10 – 30 minut), kdy tělo neusne tvrdě, takže je jednoduché se probudit, ale zároveň vám dodá dostatek energie na další pokračování.

V čem spát?

Když si ujasníte, jak dlouho budete chtít spát, je potřeba mít kde nebo v čem spát. To je potom otázka celého spacího systému, který je potřeba řešit jako celek. Je dobré si uvědomit, že spací systém je během jízdy mrtvou hmotností, která může sloužit v případě nouze jako rezervní vrstva. Je to vidět hlavně u světové špičky, která na závody nevozí spacák, ale raději více oblečení a bivvi bag. Stan nebo karimatku si těžko obléknete, další teplou vrstvu však oceníte vždycky. Na cestě kolem světa si pohodlí dopřejí i oni, tedy je to znovu jen o přístupu. Pěkně kontrastující výbavu si bral Josh Ibbett v roce 2017 na Italy Divide a poté na cestu kolem světa.

To jsem lehce odbočil, ke spaní se dají využít následující položky:

  • Spacák
  • Karimatka
  • Izotermická folie
  • Stan/Tarp/Hamaka
  • Bivvi bag/Žďárák
  • Turistický přístřešek/Autobusová zastávka
  • Polštář
  • Ubytování

K jednotlivým položkám by se dalo napsat mnoho, pro zachování přehlednosti se podíváme podrobněji na dvě nejdůležitější – spacák a karimatku.

Spacák

Spacáky se dají rozdělit na dva druhy:

  • Syntetický – levnější, lepší izolace při namočení, uživatelsky nenáročný
  • Péřový – lehký, skladný, vyžaduje více místa na skladování a celkově více péče

Pokud si chcete pořídit nový spacák, určitě je lepší volbou péřový. Objem a hmotnost jsou proti syntetice na úplně jiné úrovni. Mokrý spacák je vždycky problém bez ohledu na jeho materiál. A vysoká cena? Z Číny se dá pořídit i za tři tisíce.

Karimatka

Karimatka má dvojí účel – izolovat teplo a být pohodlná. Můžeme si je rozdělit na tři skupiny:

  • Alumatky – pouze izoluje, středně skladná, můžete ji nahradit izotermickou folií a ušetřit hodně místa, hmotnost cca 100 g, levné
  • Pěnové – neskladná, nepotřebuje péči, časem slehává, hmotnost obyčejných pod 100 g, kvalitnější kolem 400 g, středně drahé
  • Nafukovací – velmi skladná, choulostivá na propíchnutí, vyžaduje nafouknutí, hmotnost od 250 g, drahé

Spací systém

Čím víc závodíte, tím méně si toho berete, většinou zapadnete do první vhodné škarpy a během okamžiku usínáte. Nějaký zvýšený komfort jako karimatka je zbytečný luxus, když je zima, jedete, když prší, jedete, nebo si najdete místo pod střechou. Kombinací je hodně:

  • Více oblečení + Bivvi
  • Spacák
  • Spacák + Bivvi
  • Spacák/Bivvi + Turistický přístřešek/Autobusová zastávka
  • K předchozím možnostem lze přidat izotermickou folii pro zvýšenou izolaci nebo ochranu před vlhkem
  • Ubytování

Když se jedete projet, je spánek a táboření součástí cesty, takže stan, karimatka a spacák jsou víceméně nutností. Vyznavači dobrého spánku nezapomenou přibalit polštářek nebo pyžamo, které spánek posouvají na nejvyšší úroveň. Spaní pod střechou zbytečně ubírá na zážitcích.

  • Spacák + Karimatka + Stan/Tarp (+ Polštář)
  • Spacák + Karimatka + Hamaka + Plachta (+ Polštář)
  • Spacák + Karimatka + Turistický přístřešek (+ Polštář)

Samozřejmě existují i varianty na půli cesty, ale to už je na vás. Každému bude vyhovovat něco jiného.

Jak vybrat místo na spaní

Pro výběr nejlepšího místa na spaní je dobré řídit se několika principy:

  • Nespěte na kopci, bývá tam zima a ráno promrznete při sjezdu, raději jděte spát pod kopcem dřív a ráno se rozehřejte výšlapem.
  • Nespěte poblíž vody, ta s sebou přináší chlad a komáry. Pokud jste někde hodně mimo civilizaci, tak u ní spěte, můžete se večer i ráno umýt, mít z čeho uvařit a nemusíte to s sebou všechno tahat.
  • Zkuste využít nonstop podniky jako jsou veřejné prádelny, je tam teplo, v noci tam většinou budete sami a ráno vyrazíte ve voňavém oblečení.
  • Nespěte ve větších městech, pravděpodobnost okradení je mnohem vyšší než někde v pustině.
  • Pokud jste ubytovaní, buďte sbalení tak, abyste vzali pouze jednu brašnu a zbylé nechali na kole. Stan, spacák a karimatku opravdu nepotřebujete. Naopak si s sebou vemte oblečení a elektroniku na nabíjení.

Ať už bude váš spací systém a strategie jakákoliv, nezapomínejte na existenci mikrospánků nebo snížené koncentrace a uvědomte si, že zdraví a bezpečné dojetí má přednost před honbou za co nejnižším časem.

Jaromír Šolc
Strava

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *